HR-specialist inom rekrytering till Gävle

HR-specialist inom rekrytering till Gävle

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

HR finns på huvudkontoret i Gävle och stödjer verksamheten över hela landet i bland annat rekrytering, kompetensutveckling, verksamhetsövergång, arbetsmiljö, och rehabilitering, samt jämställdhet och likabehandling. Hela myndigheten är i stark tillväxt och utveckling och det gäller även HR. Vi har hela myndighetens bästa för ögonen när vi fokuserar på att utveckla och införa både nya och befintliga processer och verktyg. För oss är det viktigt att ta ansvar och våga utmana oss själva och verksamheten. 

På HR-avdelningen är vi idag cirka 15 medarbetare varav 3 st arbetar i vårt rekryteringsteam. Vi söker nu en kollega för att förstärka vårt rekryteringsteam. Vi arbetar tillsammans, uppskattar våra olikheter och har roligt. 

Under våren flyttar vi in i nya lokaler på huvudkontoret i Gävle. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som HR-specialist inom rekrytering är du ett kompetent stöd till organisationens chefer. Du bidrar som en del i vårt rekryteringsteam som tillsammans tillämpar vårt gemensamma arbetssätt. Rekryteringsteamet arbetar även tillsammans med övriga HR-specialister för att vidareutveckla vårt arbetssätt inom rekrytering och övriga HR-området.

Du arbetar tillsammans med rekryterande chefer i att utforma och publicera platsannonser, planera rekryteringsprocessen, göra urval, ta fram anpassade intervju- och referensguider, hantera anställningsbeslut samt avsluta rekryteringsuppdragen. Arbetet sker i rekryteringsverktyget ReachMee och vi använder digitala kanaler för att nå kvalificerade kandidater. Dina arbetsuppgifter kommer till stor del innefatta urvalsgranskningar och administrativt arbete. Vid behov kan du även komma att genomföra anställningsintervjuer tillsammans med rekryterande chefer. 

Arbetet kan till viss del också innebära att delta på rekryteringsmässor och genomföra andra aktiviteter för att stärka vårt arbetsgivarvarumärke. 


I din roll är det viktigt att vara serviceinriktad och flexibel då du hanterar flera processer samtidigt med olika chefer. Vi är ett team som hjälper varandra och ser samtidigt till att ha roligt på vägen för att lyckas i våra uppdrag. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom HR eller beteendevetenskap
• Arbetat i minst två år som rekryteringsstöd till chefer
• Erfarenhet av att genomföra alla delar av en rekryteringsprocess

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Vara självgående i dina processer
• Skapa struktur i ditt arbete då du hanterar flera processer parallellt
• Bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat
• God kommunikation på svenska, i såväl tal som skrift, då du har daglig dialog med chefer
• Vara noggrann för att kvalitetssäkra processerna
• God samarbetsförmåga då du arbetar nära såval chefer som kollegor

Dessutom är det meriterande om du har
• Erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering
• Erfarenhet av att ha genomfört hela rekryteringsprocesser vid statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Tillträde snarast efter överenskommelse.
Anställningen är placerad i Gävle.
Resor kan förekomma i tjänsten. Dessa kan planeras och prioriteras för att främja en god arbetsmiljö men också för att värna om miljön.

Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev och CV senast den 12 mars . I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.

Vi planerar att genomföra intervjuer vecka 12. 

Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 februari 2021
  • Ansök senast: 12 mars 2021

Liknande jobb


24 oktober 2024

23 oktober 2024