HR-specialist kompetensförsörjning till HR-enheten

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Kommunledningsförvaltningen (KLF) har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Hit hör att följa samhällsutvecklingen och ta de initiativ som är nödvändiga liksom att hålla uppsikt över nämnderna och de kommunägda bolagen.

HR-enheten består av 13 medarbetare med olika erfarenhet och kunskap som bidrar till en hög gemensam kompetens. Vi jobbar både strategiskt och operativt tillsammans med kommunens chefer. Hos oss hittar du HR-konsulter, HR-specialister inom arbetsmiljö, kompetensförsörjning och rehabilitering, förhandlare, hälsoutvecklare, lönechef samt HR-koordinator. Vi är ett gäng som har nära till skratt och god gemenskap är en självklar del av vår arbetsdag. Vi utgår från vårt kontor som ligger centralt i Katrineholm och har flexibel arbetstid där upp till 40% av arbetet kan utföras på distans. På HR-enheten genomförs just nu ett förändringsarbete för att utveckla arbetssätt och använda vår samlade kompetens på bästa sätt i vår service till kommunens chefer. Du får möjlighet att vara delaktig i utvecklingen och påverka hur HR ska arbeta framåt för att kunna ge rätt stöd, utveckla processer och bidra till utveckling av kommunens verksamheter. Vi arbetar kontinuerligt med intern och extern kompetensutveckling inom HR-enheten, både på individ- och gruppnivå.

Vår HR-specialist inom kompetensförsörjning går på föräldraledighet och vi söker nu efter en vikarie som vill bidra med kunskap och erfarenhet till den fortsatta utvecklingen av området kompetensförsörjning. Är det dig vi söker?

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-specialist kompetensförsörjning kommer du att samordna, driva initiativ och processer samt stödja förvaltningarna i det kommunövergripande strategiska arbetet med kompetensförsörjning. Uppdragen kan vara politiskt initierade eller utifrån behov som identifierats av HR, kommunens ledningsgrupp eller förvaltningarna. Du ansvarar för att hålla den kommunövergripande kompetensförsörjningsplanen levande och säkerställer att aktiviteter på övergripande nivå genomförs. Du tar ansvar för att få till en helhet, så att rekrytering, kompetensutveckling och introduktion/avslut bildar en kedja. I uppdraget ingår även omvärldsbevakning och samarbete med övriga intressenter både inom och utom den egna organisationen.

Under 2022 har ett utvecklingsprojekt gällande kommunövergripande kompetensutveckling påbörjats. Du blir ansvarig att driva detta projekt vidare där bland annat introduktion, rekrytering, utbildningar och karriärvägar ses över och utvecklas.

Fler exempel på arbetsuppgifter är:
• Ansvara för aktiviteter som gynnar intern rörlighet och projekt som skapar en mer effektiv kompetensförsörjning.
• Stötta HR-konsulter i frågor gällande kompetensförsörjning.
• Utveckla och säkerställa chefers kompetens och utförande inom kompetensbaserad rekrytering.
• Vara samordnare för arbetet med KOM-KR och omställningsfonden.
• Vara kontaktperson och utvecklingsansvarig mot våra systemleverantörer inom rekrytering, språktest, arbetspsykologiska tester och utbildning.
• Aktivt identifiera utveckling och arbeta för attraktiva arbetsgivarfrågor tillsammans med HR-kollegor och kommunikation.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom personalvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Har du haft en inriktning eller vidareutbildat dig inom kompetensutveckling och/eller organisationsutveckling är det meriterande. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med operativt och strategiskt chefsstöd inom HR-området, där vi gärna ser att du arbetat brett inom området kompetensförsörjning inom en större organisation. Du har god erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering och användning av arbetspsykologiska testverktyg, både av operativt utförande men också ur utvecklingsperspektiv. Du trivs i en ledande roll och vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda projekt eller utvecklingsarbeten inom HR-området. Har du erfarenhet och kunskap om kommunal verksamhet och dess avtalsområde ser vi det som meriterande. Du har en god kommunikativ förmåga i det svenska språket, tal och skrift. Goda IT-kunskaper med vana att arbeta i system är ett krav.

För att trivas i rollen bör du stimuleras av utåtriktat och relationsskapande arbete och den bredd som arbetet innebär. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, driver arbetet framåt och har en förmåga att snabbt fatta egna beslut. Som person är du trygg, stabil och har lätt att anpassa samt förhålla dig till olika situationer. Du är strategisk och helhetsorienterad, där du identifierar långsiktiga mål samt planerar aktiviteter för att nå dit. Med fokus på service levererar du lösningar och kommer med förbättringsförslag, och är inte rädd för att analysera och bryta ner komplicerade problem för att nå resultat. Du leder, motiverar och arbetar aktivt för att skapa delaktighet. Du har en god förmåga gällande att samordna grupper och blir i dessa en referenspunkt för andra. Du förstår och är insatt i digitaliseringens potential och vikten av att tillvarata digitaliseringens möjligheter för att nå framgång i kompetensförsörjningsarbetet.

Vi erbjuder dig ett stimulerande och utmanande arbete där du får ta stort eget ansvar och ha en nyckelroll gällande Katrineholms kommuns övergripande kompetensförsörjningsarbete, både på kort och lång sikt.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Westerberg IT-chef

Lovisa Torlofson
0150-570 57
Vision nås via kommunens växel
0150-570 00
Maria Magnusson
(växel) 0150-570 00
Margareta Eklund
0150-570 61
Lönechef Cecilia Evermark
0150-570 55
Vision, Ove Nilsson
0150-570 62
Kanslichef stab, sekretariat, arkiv Gunnar Westermark
0150-570 23
Vision Ove Nilsson
0150-570 62
Redovisningschef Tillgänglig under v 32: Marita Asplund Håkansson
0150-570 42

Sammanfattning

Besöksadress

Djulögatan 41 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Pension Specialist

Pension Specialist

27 december 2024

27 december 2024

HR Partner

HR Partner

24 december 2024