HR-specialist, LAS och rekrytering till Förvaltningen för funktionsstöd

HR-specialist, LAS och rekrytering till Förvaltningen för funktionsstöd

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
På Bemanning- och Rekryteringsenheten söker vi nu på den förvaltningsövergripande delen en HR-specialist för att arbeta med samordning av förvaltningens LAS-arbete samt löpande arbete inom rekrytering.

Du utgår från kontor på Mässans Gata och kommer tillhöra en enhet som är progressiv och utvecklingsorienterad. Enheten består av enhetschef, HR-specialister och administratörer med olika ansvarsområden inom rekrytering, bemanning och kompetensförsörjning.

LAS är en delprocess till rekryteringsprocessen. Men som också har stark arbetsrättslig bäring. Samt stor påverkan på hur vi arbetar med kompetensförsörjning utifrån uppföljningsarbete, av Förvaltningen för Funktionsstöds största kompetensförsörjningsinsats: 3T (tim-till-tillsvidare).

I rollen samordnar du det operativa LAS-arbetet kopplat till uppföljningsarbete av förvaltningens tidsbegränsat anställda och administrationen av detta i form av varsel- och företrädes-hantering, ihop med övriga kolleger på HR-avdelningen och förvaltningen. Du arbetar aktivt med att hitta samarbete och sprida kunskap om arbetssätt samt lagstiftning för att fortsatt utveckla en förtroendeskapande LAS-hantering.

Parallellt med detta arbetar du också löpande med rekryteringsarbete gentemot förvaltningens utförarverksamheter, primärt med vikarierekrytering till verksamhetsområde Barn&Unga och Personligt Stöd.

Du förväntas agera sakkunnig inom LAS och göra det i relation till kompetensförsörjning, arbetsrätt och rekrytering.

Din arbetstid är dagtid, måndag till fredag. Flextid tillämpas. Det finns goda möjligheter att själv bidra till utvecklingen av arbetet och arbetsuppgifterna.

Välkommen med din ansökan!


KVALIFIKATIONER
Du som söker den här tjänsten har högskoleexamen inom personalvetarprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Vi vill även att du minst har två års erfarenhet av att arbeta på HR-avdelning i offentlig sektor där du kan uppvisa dokumenterad erfarenhet av att haft särskilt internt ansvar för LAS, arbetsrätt eller rekryteringsprocessen.

Det är viktigt att du har mycket god datorvana då vi jobbar i flera olika IT-stöd. Du har erfarenhet och kunskap i följande lagar och dess tillämpning: HSL, LSS, SOL, GDPR, arbetsrätt och framförallt LAS, samt goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.

Analytisk
Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Kommunikativ
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Mål- och resultatorienterad
Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.

Samarbetsinriktad
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.


ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Senior Specialist Compensation & Benefits

Senior Specialist Compensation & Benefits

15 november 2024

HR-specialist

HR-specialist

15 november 2024

15 november 2024