OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och bygga upp vår nya lönefunktion!
Beskrivning
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.
Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som underlättar för medarbetare, kunder och vårt samhälle. Vi söker dig som vill arbeta som hr-specialist där du ingår i ett team med tretton kollegor och rapporterar till hr-direktören. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta en större del av arbetstiden hemifrån.
Som specialist inom personaladministrativa system har du en central och viktig roll i utvecklingen och digitaliseringen av våra Hr-processer och våra system. På vår avdelning arbetar vi gärna i olika grupper och samarbeten och bidrar in i varandras uppdrag. Vi letar efter dig som trivs i ett sådant sammanhang!
För att lyckas i rollen behöver du kunna leda uppdrag och trivas med att arbeta nära tekniken såväl som tillsammans med kollegor och samarbetspartners. Du behöver ha god kännedom om Hr processer i stort eftersom vi strävar efter att alla våra processer ska stötta varandra. Att ha kännedom om bland annat integrationer, statistik och analys av data är viktigt för att du ska kunna vara en bra beställare.
Kronofogden kommer i maj 2024 att ansluta sig till lönesystemet Heroma via Statens servicecenter. Vi samarbetar med Skatteverket i införandet och du kommer vara en viktig spelare och samordnare för införandet för Kronofogden. Har du tidigare erfarenhet av införande av liknande system kommer det vara värdefull kunskap in i vår organisation.
Arbetsuppgifter
Du är myndighetens specialist inom personaladministrativa system vilket innebär att du kommer ansvara för att initiera, utveckla och förvalta arbetet med våra system. Som hr-specialist har du en viktig del i samarbetet med Skatteverket och Statens servicecenter i flertalet frågor inom ditt specialistområde. Rollen innebär att samordna införandeprojekt av Heroma för Kronofogden, vilket innebär ansvar för förvaltning, utveckling och samarbetet med Statens Servicecenter och Skatteverket.
Arbetsuppgifterna innebär även att utveckla och förvalta vårt arbete av statistik och nyckeltal. Du kommer att genomföra informationsklassningar, riskbedömningar och analyser som en del i införandet av vårt nya system, men initialt kommer införandet av Heroma vara i fokus för dig.
I rollen som Hr-specialist kommer du även att bistå Hr-direktören med kunskap och information inom ditt ansvarsområde.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- Gymnasieutbildning med slutbetyg
- erfarenhet av arbete inom löneprocessen och med lönesystem (Palasso, Heroma eller liknande)
- erfarenhet av att ha en nyckelroll (exempelvis projektledning eller samordning) av projekt eller vid införanden av personaladministrativa system
- mycket goda kunskaper inom personaladministrativa system
- erfarenhet av arbete på eller i nära samarbete med en HR avdelning där du inskaffat dig god kännedom om övriga Hr processer.
Personliga förmågor som innebär att du:
- Kan agera självständigt och tar ansvar för dina arbetsuppgifter
- har lätt för att samarbeta med andra och agerar som den självklara länken ut till kollegor och andra samarbetspartners inom ditt specialistområde
- är en strukturerad person med starkt driv
- har förmågan att röra dig mellan operativ och strategisk nivå
- har en god problemlösningsförmåga och tycker om att hantera komplexa problem
- snabbt kan anpassa dig och sätta dig in i nya sammanhang och utmaningar.
Det är meriterande om du har en eftergymnasialutbildning inom löneområdet från exempelvis Yrkeshögskolan.
Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Tillträde efter överenskommelse. Du blir anställd som Hr-specialist. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Vi erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär att du kan arbeta på distans en större del av tiden. Resor kan förekomma. Möjliga placeringsorter för denna tjänst är Sundbyberg och Östersund.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besök vår webbplats.
Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.
För att söka tjänsten vänligen klicka på länken nedan för att komma vidare till ansökningsformuläret.
https://kronofogden.varbi.com/se/apply/positionquick/606052/?where=4
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13