OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla våra arbetssätt och kultur i linje med den nya framtida arbetsplatsen efter pandemin?
Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt.
Du kommer, tillsammans med en ytterligare en HR-specialist utgöra HR-funktionen och tillhöra förvaltningsavdelningen som leds av en förvaltningschef. Förutom HR ansvarar Förvaltningsavdelningen för verksamhetsplanering, HR, ekonomi, juridik, arkiv, registratur och ledningsstöd. Vi ger stöd till verksamheten inom våra ansvarsområden och arbetar i nära dialog med chefer och övriga på avdelningarna.
Om rollen
Du kommer att arbeta brett med både operativa och strategiska frågor inom HR.
I arbetsuppgifterna ingår rekrytering, introduktion av nyanställda, arbetsmiljöarbete, framtagning av policydokument med fokus på arbetsmiljö. Vi både skapar från grunden och driver utvecklingsarbete utifrån omvärldsbevakning och är lyhörda för organisationens behov. Del av arbetsuppgifterna kan därför variera något över tid.
Vem är du?
Vi söker dig som har:
- Högskoleutbildning inom personalområdet
- Minst två års relevant arbetslivserfarenhet i en bred HR-roll
Det är även meriterande om du har erfarenhet av:
- Förändringsledning
- Att driva projekt
- erfarenhet av att använda digitala verktyg och kanaler för kommunikation, möten, workshops och utbildningar,
- erfarenhet av att leda/facilitera digitala möten, workshops och utbildningar.
Egenskaper vi värdesätter
Du behöver ha mycket god samarbetsförmåga, både inom organisationen som stort, inom avdelningen och inom HR-funktionen där det är mycket nära samarbete. Du är strukturerad, kvalitetsmedveten och har förmåga att prioritera mellan arbetsuppgifter.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Att jobba på Formas
Formas är en statlig myndighet med cirka 100 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten, stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Vi arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. Läs mer på: Så är det att jobba på Formas
Om anställningen
Anställningen är ett vikariat med tillträde så snart som möjlig och ca ett år framåt.
Formas erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla.
På Formas tror vi på jämlikhet, inkludering och mångfald och värderar olika erfarenheter. Därför ser vi positivt på sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 6 december 2021.
Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Beslut om tillsättning publiceras på hemsidan.
Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp.
Kontaktpersoner
Karin Leth
Förvaltningschef
072-208 18 65
karin.leth@formas.se
Ann-Sofi Grapengiesser
HR-specialist
08 – 775 41 36
ann-sofi.grapengiesser@formas.se
Petra Wallberg
Företrädare för Saco
08-775 41 27
petra.wallberg@formas.se
Cathrine Beijer
Företrädare för ST
08-775 40 31
cathrine.beijer@formas.se