OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Bergs kommun.
Här hittar du både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Närheten till fjällen, Storsjön och Östersund är attraktiv för många.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-konsult via växel 0687-161 00, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Vill du vara med och driva samt vidareutveckla frågor inom kompetensförsörjning? Vi söker nu en självständig, effektiv och kommunikativ HR-specialist som vill hjälpa oss på resan mot att bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare!
Arbetsuppgifter
Som HR-specialist ingår du i kommunens HR-funktion och Stabsavdelningen, vilket är kommundirektörens stöd i lednings- och styrningsrelaterade frågor. I funktionen ingår en tf. HR-chef, ytterligare tre HR-specialister, samt tre lönehandläggare och två PA-systemförvaltare/controller. Funktionen driver och bidrar till att stärka kommunens förmåga att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla sina medarbetare. Vidare verkar HR-funktionen också för en sammanhållen arbetsgivarpolitik, som bidrar till att kommunen är en attraktiv arbetsgivare, med nöjda och engagerade medarbetare, som når sina övergripande mål.
I tjänsten som HR-specialist stödjer du i första hand kommunens chefer i deras verksamhets-, personal- och arbetsgivaransvar, såväl operativt som strategiskt. I det operativa arbetet ingår i huvudsak ärenden inom arbetsrätt, arbetsmiljö, rehabilitering och rekrytering. Utöver dessa har du strategiskt ansvar inom HR-området kompetensförsörjning, vilket bland annat innebär att systematiskt förbättra och vidareutveckla IT-system, processer och policydokument. Du förväntas också driva eller delta i övergripande utvecklingsarbete inom dessa områden, vilket just nu är framför allt:
.Leda och stödja olika verksamhetsområden i framställning och revidering av kompetensförsörjningsplaner.
.Bistå med effektivt stöd vid rekrytering av chefer och vissa andra tjänster.
.Stärka organisatoriska förutsättningar för kommunens chefer.
HR-funktionen har ett systematiskt utvecklings- kvalitetsarbete, vilket är en viktig del i att hela tiden förbättra både villkor och förutsättningar för att leva upp till funktionens uppdrag. I detta arbete förväntar vi oss att du är aktivt deltagande.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har universitetsutbildning inom HR-området, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Grundläggande kunskap om lagar inom HR-området, framför allt MBL, LAS och AML, är en nödvändighet för arbetet. Har du tidigare erfarenhet från arbete inom HR-området ser vi det som meriterande, i synnerhet inom rekrytering och kompetensförsörjning. Vi ser det också som meriterande om du har erfarenhet av arbetsledning samt arbete med frågor relaterade till budget-, personal-, arbetsmiljö- och systematisk kvalitetsarbete.
Har du kännedom om, eller erfarenhet från arbete inom, skollagen, socialtjänstlagen och/eller hälso- och sjukvårdslagen är det meriterande. Du behöver ha mycket goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Körkort för personbil (B-körkort) är ett krav. Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som HR-specialist hos oss behöver du vara strukturerad, med god förmåga att självständigt planera, organisera och självständigt prioritera i ditt arbete. I detta ingår att hantera din tid så att så väl vardagliga som långsiktiga arbetsuppgifter kan slutföras på ett effektivt sätt. Vi förväntar oss att du är resultatinriktad och har god förmåga att samverka och samarbeta. Mycket god kommunikativ förmåga är en nödvändighet, där du på ett tydligt sätt kan förmedla och skapa engagemang för olika budskap, utifrån olika mottagare.
Vi erbjuder
Som HR-specialist hos oss erbjuder vi dig ett omväxlande och ansvarsfyllt arbete. Du kommer ges goda möjligheter att medverka i både hantering och utveckling av frågor gällande kommunens övergripande utveckling. Vi har flexibel arbetstid och erbjuder bland annat möjlighet till semesterväxling, friskvårdstimme och distansarbete. Dessutom finns en förmånsportal samt ett årligt friskvårdsbidrag. Kompetensutveckling är viktigt för oss, och det finns därför goda möjligheter att både påverka och fördjupa dina kunskaper inom HR's olika ansvarsområden.
Tillträde sker snarast möjligt (enligt överenskommelse). Urval och kallelse till första intervju kan ske löpande under annonseringstiden.
Varmt välkommen med din ansökan till oss på HR-funktionen i Bergs kommun!
Kontaktinformation
Jesper Tjulin, Stabschef & t.f HR-chef, (+46) 0687-161 82, jesper.tjulin@berg.se
John Estvik, HR-konsult, (+46) 0687-163 29, john.estvik@berg.se
Fackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, (+46) 0687-161 00
Arbetsplats
Ängesvägen 4
840 40 Svenstavik
Kontaktpersoner på detta företaget
MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148