HR-specialist med inriktning mot lön och systemstöd

HR-specialist med inriktning mot lön och systemstöd

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Sektionen/enhetens uppdrag

Vi på enheten Systemstöd och Lön söker nu en HR-specialist med inriktning mot lön och systemstöd till vårt team.

Vårt huvudsakliga uppdrag är att tillse att myndigheten har en väl fungerande lönetjänst i nära samarbete med Statens servicecenter som sköter myndighetens lönehantering. Enheten arbetar även med att utveckla processer och rutiner för lön, pensioner, förmåner och för våra administrativa HR-processer som levereras och utförs av HR-administrationen.  Enheten ansvarar även för att utveckla och förvalta HR-avdelningens systemstöd med tillhörande lönesystem.

Om tjänsten      

Arbetet innebär att utveckla processer och rutiner inom enhetens ansvarsområden samt att kommunicera detta internt på HR-avdelningen.
I och med att enheten ansvarar för lönetjänsten via Statens Servicecenter (SSC) så innebär det att stötta och omhänderta problem som uppstått avseende lön samt kunna utreda och analysera dessa.
Du kommer även att arbeta operativt med enhetens uppdrag som är kopplat till lönesystemet Palasso samt vara med och bidra i arbetet med att byta lönesystem till Heroma.

I rollen ligger även att arbeta med organisationsförändringar i våra system, utveckla HR-analys samt bidra i enhetens utvecklingsinitiativ avseende HR-system.  Arbetet innebär nära samarbete med kollegor inom enheten, HR-avdelningen samt med övriga avdelningar på myndigheten. Externa kontakter och benchmarking ingår i din roll.

För att lyckas i din roll tror vi att du trivs i en omgivning som förändras och utvecklas. Du är självgående och tar ansvar för din uppgift. Du är noggrann, strukturerad, och serviceinriktad. Du sätter kunden i fokus och anstränger dig för att bidra med lösningar. 

Som person har du en positiv människosyn, är prestigelös och kan bidra till en positiv atmosfär. Du har hög integritet och delar Arbetsförmedlingens värdegrund. 

Kvalifikationer


• Du har relevant akademisk utbildning inom personalområdet eller har annan motsvarande           utbildning som arbetsgivaren anser vara likvärdig.
• Praktiska kunskaper av lönehantering vid en statlig, regional eller kommunalverksamhet.
• Erfarenhet av arbete på en HR-avdelning.
• God förståelse av lönesystem och systemstöd för HR-området generellt.

Meriterande

• Du har erfarenhet av att arbetat på eller tillsammans med Statens Servicecenter.
• Arbetat i Heroma.
• Arbetat med analys av löner.
• Arbetat systemmässigt med omorganisationer. 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 Vårt erbjudande

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Placeringsort Solna, Stockholm.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2024-04-01.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024