OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du gedigen erfarenhet inom HR-system, statistik, data och analys? Vi söker dig som har erfarenhet av kvalificerat arbete med system, statisk, data och analys inom HR-området.
Vi erbjuder en ansvarsfull roll i en organisation som är i ett spännande utvecklingsskede när det gäller såväl byten av våra system, etablering av vår nya funktion, HR-supporten, samt intern processutveckling. Du får möjlighet att bidra med din kompetens och dina initiativ, och samtidigt själv utvecklas.
Du kommer att arbeta med frågor som påverkar många medarbetare och som bidrar till att vidareutveckla Migrationsverket som arbetsgivare.
Du är del i ett team bestående av HR-specialister, HR Partner och HR-administratörer som tar ett gemensamt ansvar för frågorna som ligger inom ansvarsområdet för chefsstödsenheten där HR-supporten ingår. Vi jobbar tätt ihop och har roligt, men vi ställer också höga krav på att det vi gör leder till förändring som gör skillnad.
Som HR-specialist ingår du i HR-avdelningen som består av ca 60 medarbetare med så väl generalist- som specialistkompetens inom bl.a. arbetsmiljö, arbetsrätt, chefsstöd, kompetensutveckling och kompetensförsörjning.
Migrationsverket är en av Sveriges största myndigheter med ca 5 500 medarbetare och med verksamhet över hela landet. Den största delen av vår verksamhet arbetar med att pröva ansökningar från människor som vill bosätta sig i Sverige, komma på besök, söka skydd undan förföljelse eller vill ha svenskt medborgarskap. Vår verksamhet påverkas till stor utsträckning av vad som händer i omvärlden vilket gör att vi kan erbjuda en händelserik arbetsplats där du kan bidra till genomförandet av vårt viktiga uppdrag.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du bidrar aktivt till utvecklingen av en modern och effektiv personalpolitik för att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare. Uppföljning är ett mycket viktigt område för myndigheten och personalstatistiken och dess uppföljning spelar en nyckelroll i utvecklingen.
Din roll är operativ med strategiska inslag; du ansvarar för insamlandet av personalrelaterad data i syfte att analysera och skapa nyckeltal samt relevanta rapporter för organisationen och uppdragsgivare, som kan vara årsredovisning, jämställdhetsanalys, tertial uppföljning, lönekartläggning och verksamhetsplaner m.fl. Du förväntas bidra både operativt och strategiskt gällande HR-system där du har helhetsperspektivet för myndighetens verksamhet.
Myndigheten står i spännande utveckling när det gäller HR system och där kommer du ha en roll att vara med i dessa projekt och utveckla HR processerna genom att digitalisera dem och våra verktyg så att de och systemen anpassar sig till varandra.
Du stöttar hela myndigheten och är van vid att skapa och upprätthålla goda relationer då du arbetar både emot HR-avdelningen och myndighetens chefer.
Personliga kompetenser
Du trivs med att arbeta tillsammans med andra människor. Eftersom din roll innebär mycket samverkan och du kommer att arbeta både i grupp, projekt, processer och individuellt, ställs höga krav på din samarbetsförmåga, men också på integritet och förmåga att beskriva komplexa frågor på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Du kommer vara delaktig i utveckling av avdelningens system och verktyg vilket kräver stor lyhördhet för organisationens behov. Du tar egna initiativ samt arbetar självständigt, strukturerat och noggrant med hög analytisk förmåga och med helhetssyn. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Dina erfarenheter
Krav:
- Akademisk utbildning inom ekonomi eller HR eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig och relevant för rollen.
- Mycket god kunskap inom områdena som rör system, statistik, data och analys.
- Erfarenhet av att ha arbetat med dessa frågor inom en stor organisation.
- Erfarenhet av att ha utbildat inom de aktuella områdena.
- Mycket god kommunikativ förmåga. Du uttrycker dig mycket väl på svenska i tal och skrift samt behärskar engelska.
- Mycket god förmåga att arbeta i MS Excel, Word och MS PowerPoint
Meriterande:
- Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med digitalisering av HR processer och HR system.
- Erfarenhet av integrering av HR system och implementering av dessa.
- Erfarenhet av arbete med Heroma och Qlickview system.
Upplysningar
Placering vid huvudkontoret i Norrköping, Göteborg eller Stockholm. En del resor inom landet ingår som en naturlig del av arbetet.
Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse.
Anställningsform: tillsvidare med 6 månaders provanställning.
Arbetstider: kontorsarbetstid alt. förtroendearbetstid.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vill du veta mer?
Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef, Malena Asplind, malena.asplind@migrationsverket.se
Ansökan
Varmt välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 8 april 2021 via vårt rekryteringssystem.
Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.
När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.