HR-specialist med processansvar arbetsrätt och samverkan

Arbetsbeskrivning

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också.

Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 500 medarbetare och hundratals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar.


Vill du vara med och utveckla vår HR-enhet och vara en möjliggörare för chefer och verksamheter? Nu söker vi en erfaren HR-specialist som vill göra skillnad.

ARBETSUPPGIFTER
Du har en gedigen bakgrund av och stort intresse för samverkansarbete och arbetsrättsliga frågor två viktiga områden som du kommer vara processansvarig för, vilket innebär att du kommer leda andra utan att vara chef.

I rollen ingår att utveckla, tydliggöra och säkerställa de arbetsrättsliga frågorna i kommunen. Viktiga delar i ditt arbete är förhandlingar, avtalstolkning, rådgivning, och arbete med lokala kollektivavtal. Detta innebär att du behöver ha kunskap, erfarenhet och stort intresse för arbetsrättsliga frågor. Men framförallt innebär det att du kan leda arbetet och säkerställa att det görs tillsammans med övriga HR-specialister på enheten.

Du kommer ha ansvar för att stärka och utveckla samverkan mellan fackliga organisationer och arbetsgivaren. Det förutsätter därför att du har erfarenhet av samverkan enligt samverkansavtal och att du har god förmåga att etablera samt utveckla förtroendefulla relationer med fackliga representanter.

KVALIFIKATIONER
Organisatoriskt tillhör du HR-enheten på kommunledningskontoret och du är direkt underställd kommunens HR-chef. Som processansvarig har du stort handlingsutrymme och det finns en hög förväntan på att du kan agera självständigt och ansvara för utvecklingen av processerna från ax till limpa. Våra stöd- och ledningsprocesser ska vara kända, fungera väl och ständigt utvecklas. Så egenskaper vi kommer att värdera högt är förmåga att förklara arbetsrättsliga frågor på ett enkelt sätt samt att du är strukturerad och pedagogisk. Utöver processansvaret kommer det tillkomma löpande uppdrag som behöver hanteras och fördelas inom HR-enheten.

I denna roll kommer det ställas särskilda krav på att du kan arbeta systematiskt genom att planera, genomföra, följa upp och förbättra processerna. Du behöver vara lösningsfokuserad med förståelse för helheten. Du har god förmåga att strukturera ditt arbete och hålla deadlines samt gilla att skifta mellan strategiskt och operativt arbete.

För denna roll behöver du ha en akademiska examen inom juridik, HR, eller offentlig förvaltning, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för rollen. Om du har erfarenhet av HR-arbete i offentlig förvaltning, erfarenhet av förhandling, samt förståelse för dataskydd och informations- och säkerhetsarbete, ser vi det som meriterande.

ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.

Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.


Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Christer Nilsson
0320-21 74 27
Anette Jansson
0320-21 80 77
Lena Johansson
0320-21 70 40
Robert Stjernström
0320-21 70 66
Administrativ chef Lena Ehrnlund
0320-21 70 03
SACO Anette Jansson
0320-21 80 77
Vision Lena Johansson
0320-21 70 40
Chef IT-service Thomas Hellberg
0320-21 70 30
Serviceledare Maricel Alvarez
0320-21 80 04
Personalchef Christer Nilsson
0320-21 74 27

Sammanfattning

Besöksadress

Boråsvägen 40 51180 KINNA
None

Postadress

None
Kinna, 51180

Liknande jobb


HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024

21 november 2024