HR-specialist, räddningstjänsten

HR-specialist, räddningstjänsten

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Som HR-specialist är du en del i arbetet med att göra våra chefer i förvaltningen trygga i sin arbetsgivarroll. Ibland är HR stödjande och ibland styrande. Med chefen som ansvarig och beslutfattare för sin ekonomi, personal och verksamhet bidrar HR till kloka beslut utifrån ett konsultativt förhållningssätt. Du jobbar närmast cheferna på förvaltningen, men ingår i den administrativa avdelningen omfattande även andra stödfunktioner (ekonomi, förvaltningsadministration, lokalvård).

Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-specialist arbetar du utifrån ett konsultativt och coachande förhållningssätt med att stödja förvaltningens chefer inom personalområdets alla delar (rekrytering, omställning, grupper, ledarskap, sjukfrånvaro och rehabilitering, arbetsmiljö, arbetsrätt, lön och anställning).

Proaktivt arbete med insatser i ett tidigt skede är en självklarhet, liksom tät dialog och förtroendefulla relationer med chefer men även med medarbetare. Stödet till chefer och medarbetare utgår ifrån lag, avtal och kommunens personalpolitik och omsätts i enskild dialog med chef och medarbetare, i verksamhetens ledningsgrupper och genom utbildning, workshops.

I rollen ingår också att säkerställa att lag och avtal inom personalområdet samt kommunens personalpolitik efterlevs.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har examen från Personal- och arbetsvetenskapligt program på universitet/högskola eller motsvarande universitets-/högskoleutbildning.

Vi ser gärna att du har tidigare arbetslivserfarenhet av arbete som HR-specialist eller motsvarande roll och det är särskilt meriterande med arbetslivserfarenhet från kommunal verksamhet eller annan offentlig organisation. Tidigare erfarenhet av arbete med löneadministration är en fördel.

Erfarenhet av HR-arbete inom flera av personalområdets delar är meriterande liksom fördjupade kunskaper inom något av områdena arbetsrätt, samverkan, arbetsmiljö, grupp eller rehabilitering.

Vi vill att du har förmåga att se helhet och samband, dra slutsatser, självständigt söka svar/vägledning inom området, tolka lag och avtal, ge andra utrymme att ta ansvar (tar inte över). Erfarenhet av arbete i ledningsgrupper eller med utbildning och workshops är meriterande.

Då kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter har du god svenska i tal och skrift. Givetvis hanterar du digitala verktyg i ditt dagliga arbete och har du erfarenhet från arbete i HR-, verksamhets- och beslutsstödsverktyg exempelvis Adato, Stella, Heroma och Business Objects är det meriterande.

För att lyckas i rollen har du förmågan att tillämpa specialiserad och detaljerad expertkunskap samt förmågan att förmedla denna till andra på ett pedagogiskt sätt. Du visar förståelse för och drar nytta av organisationens olika expertområden. Som person har du förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.

Förmåga att planera och organisera ditt arbete är ett krav liksom att du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Vidare har du förmågan att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy, samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner.


ÖVRIGT
Räddningstjänsten i Kristianstad ansvarar för operativ och förebyggande verksamhet inom Kristianstad kommun och via avtal med Östra Göinge kommun samt samordnar arbetet med skydd och säkerhet i Nordöstra Skåne. Räddningstjänsten lyder under räddningsnämnden. I förvaltningen finns cirka 80 anställda fördelade på fyra avdelningar och på deltidsstationerna finns cirka 85 anställda. I Östra Göinge kommun finns två deltidsstationer med cirka 40 anställda.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


KOPIA AV HR-partner, vikariat

KOPIA AV HR-partner, vikariat

18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024