OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med kompetensbaserad rekrytering, chefsstöd och kandidatupplevelse? Vi söker dig som har några års erfarenhet av rekrytering och som trivs med att vara en del i ett team samtidigt som du arbetar självständigt med egna processer.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Med utgångspunkt i chefernas och verksamhetens behov, planerar, driver och genomför du hela rekryteringsuppdrag för att bidra till en effektiv kompetensförsörjning.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina processer från start till mål, både självständigt och i samverkan med kunniga kollegor. Arbetet innebär kontakter både externt och internt. Du genomför utöver kompetensbaserade intervjuer, även säkerhetsprövningsintervjuer som är ett slutsteg i rekryteringsprocessen. I din roll är du ett konsultativt stöd till våra chefer och stöttar genom hela rekryteringsprocessen. Du driver självständigt flera processer samtidigt.
Vi är ungefär 40 rekryterare inom myndigheten och är uppdelade i team som ansvarar för rekrytering inom olika verksamhetsområden. Varje team jobbar tillsammans och stöttar varandra och utbyter erfarenheter i det dagliga arbetet. Som rekryterare hos oss har du hela Sverige som ditt arbetsfält vilket innebär att intervjuer huvudsakligen genomförs över Skype, samt att resor, om än i begränsad omfattning, förekommer i rollen. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Hr-avdelningen levererar tjänster till både Skatteverket och Kronofogden och består av sex enheter med medarbetare i Malmö, Göteborg, Solna och Östersund. På hr-avdelningen arbetar cirka 170 anställda.
Du tillhör rekryteringssektion Malmö/Göteborg på kompetensförsörjningsenheten på hr-avdelningen, med placering i Göteborg. På vår sektion är vi ca 20 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- arbeta metodiskt och strukturerat
- vara initiativtagande, drivande och lösningsorienterad
- vara stabil, flexibel och prestigelös, dela med dig av din kunskap till andra och arbeta för helheten
- ha förmåga att stödja och samverka
- kunna hantera och analysera stora informationsflöden, se samband och mönster, avgränsa och förmedla information vidare
- ha en god kommunikationsförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 p) med inriktning mot personalområdet, samhälls- eller beteendevetenskap eller liknande högskoleutbildning som vi bedömer likvärdig
- minst 2 års aktuell erfarenhet av att arbeta med rekrytering till varierande befattningar
- erfarenhet av kompetensbaserad intervjumetodik.
Det är önskvärt om du har erfarenhet av rekrytering till Skatteverket/Kronofogdemyndigheten. Det är även önskvärt om du har erfarenhet av volymrekryteringar.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.