HR-specialist socialförvaltningen Sydväst

HR-specialist socialförvaltningen Sydväst

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
HR-avdelningen arbetar stöttande och styrande inom områden som arbetsmiljö, rehabilitering, rekrytering, kompetensförsörjning, arbetsrätt och lönebildning. Arbetet innebär många kontaktytor och förutsätter ett brett samarbete där du skapar ett förtroendefullt samverkansklimat med chefer, fackliga organisationer och medarbetare. Avdelningen består av sex HR-specialister, HR-koordinator och avdelningschef HR. Vi har ett öppet klimat och ett mycket gott samarbete. Här blir du en del av en grupp med bred kompetens som vi gärna delar med varandra, vilket gör arbetet roligt och utvecklande. Vi jobbar både självständigt och i tajt samarbete i våra team, framförallt så har vi roligt på jobbet!
Du arbetar med både generellt och fördjupat HR-arbete utifrån Göteborgs Stads processer. Du driver det fördjupade arbetet inom ett eller flera specifika områden, där du får rollen som lokal processledare. Ansvaret innebär i stort att vara förvaltningens specialist inom området, säkerställa implementering av arbetssätt och uppdateringar i förvaltningen samt vara en del av stadens processgrupp.

Utöver denna spännande tjänst i vår förvaltning blir du även en del av Göteborgs Stad, som är en av Sveriges största arbetsgivare där vi arbetar med gemensamma strategiska HR-frågor i stadenövergripande nätverk. Göteborg stad har ett gediget internt utbildningsprogram inom HR och erbjuder bred kompetensutveckling och värdefulla kontakter med kollegor på andra förvaltningar.


KVALIFIKATIONER
Högskoleutbildning
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning mot HR-frågor eller annan akademisk utbildning som av arbetsgivaren bedöms relevant.

Erfarenhet
För denna tjänst behöver du ha bred erfarenhet av arbete som HR generalist och god kunskap i de arbetsrättsliga frågorna. Du har tidigare arbetat som strategiskt och operativt stöd till chefer.

Ansvarsfull
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.

Påverka andra
Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.

Samarbetsinriktad
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Utvecklingsorienterad
Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar. Du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet.

Sammanfattning

Liknande jobb


Pension Specialist

Pension Specialist

27 december 2024

27 december 2024

HR Partner

HR Partner

24 december 2024