HR-specialist sökes till Trafikförvaltningen!

HR-specialist sökes till Trafikförvaltningen!

Arbetsbeskrivning

Är du ute efter nästa spännande uppdrag, och har du tidigare erfarenhet inom HR med inrikting på arbetsmiljö? Då kan denna roll vara något för dig!

OM TJÄNSTEN
Region Stockholm har det övergripande ansvaret för att alla som bor i, eller besöker, regionen ska ha tillgång till en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. I Trafikförvaltningens uppdrag ligger att bereda och verkställa beslut om inriktning och omfattning för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik.

HR ansvarar för att genom processer, strukturer och arbetssätt skapa förutsättningar för att trafikförvaltningen ska vara en god arbetsgivare som, i enlighet med regionens anvisningar, kollektivavtal och arbetsrättslig lagstiftning kan kompetensförsörja verksamheten.

Inom ramen för detta har HR ett särskilt funktionsansvar för arbetsmiljö, arbetsrättsliga frågor, inklusive hantering av bisysslor samt för den strategiska kompetensförsörjningen inom förvaltningen.

HR-avdelningen på Trafikförvaltningen behöver stärka upp med en HR-specialist med fokus på arbetsmiljö för att möta den snabba utvecklingen kopplat till digitalisering och kompetensförsörjning. På trafikförvaltningen får du jobba med starka varumärken som SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänst i Region Stockholm och Spårvägsmuseet.

Som HR-specialist på Trafikförvaltningen har du en viktig roll i att utveckla det verksamhetsstöd som HR erbjuder avseende arbetsmiljö. Du är med och utvecklar det interna arbetssättet kopplat till digitalisering och
verksamhetsnära HR-stöd.

Du blir en del av en ambitiös och härlig HR-avdelning om består av tre team. Du rapporterar till chef för Utveckling och verksamhetsstöd och jobbar nära HR-partners och strateger. Konsultuppdraget förväntas pågå under perioden 2024-2025.

För att trivas och lyckas i rollen behöver du:
Ha förmågan att kunna kommunicera effektivt med både medarbetare och ledning. Detta innebär att du behöver ha goda färdigheter i både tal och skrift samt att kunna anpassa ditt budskap beroende på mottagare och situation. Tack vare din problemlösningsförmåga hittar du smarta arbetssätt kopplat till verksamhetsutveckling och digitalisering. Då du har mycket kontakt med och samverkar med andra funktioner inom verksamheten ser vi att din förmåga att bygga och stärka relationer är god.

Du erbjuds
- En välkomnande och öppen arbetsplats där medarbetare stöttar och hjälper varandra.
- En arbetsmiljö som värnar om din trivsel och utveckling

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Utifrån Region Stockholms centralt framtagna policys, verktyg och utbildningar inom systematiskt arbetsmiljöarbete utveckla, paketera, implementera och följa upp lokala arbetssätt på trafikförvaltningen.
* Kunskapsstöd till verksamheten i förhållande till lagar och förordningar inom arbetsmiljöområdet liksom regionens riktlinjer på området.
* Samordning av SAM-aktiviteter under året med bas i verksamhetssystemet Stratsys.
* Hjälp vid användandet av verksamhetssystemet Stratsys inom processens olika delar såsom fördelning av arbetsmiljöarbetsuppgifter, genomförandet av arbetsmiljöronder, framtagandet av handlingsplan, årlig uppföljning av SAM.
* Utveckla chefsnära arbetssätt vid framtagande av handlingsplan inom ramen för systematiskt arbetsmiljöarbete.
* Utveckla chefsnära arbetssätt för riskbedömning vid verksamhetsförändring.
* Agera på förändringar i lagstiftning och riktlinjer samt fattade beslut genom att uppdatera information på intranät och initiera och implementera nyheter inom HRorganisationen.
* Redaktör intranät för HR.
* Leda och/eller delta i utvecklingsprojekt.
* Delta i genomförandet av utbildning av chefer, skyddsombud och medarbetare.
* Uppdatera rutiner för fysisk arbetsmiljö samt delta tillsammans med skyddsombud i genomförandet av arbetsmiljöronder i våra lokaler.
* Delta och ta fram underlag till förvaltningens skyddskommitté möten.


VI SÖKER DIG SOM
- Har minst 4 års relevant och dokumenterad erfarenhet från HR-roll med inriktning på arbetsmiljö
- Har relevant utbildning inom arbetsmiljö
- Minst 2 års erfarenhet av digitalisering och utvecklingsarbete inom arbetsmiljöområdet

Det är meriterande om du har
- Akademisk utbildning inom HR-området
- Minst 2 års erfarenhet av chefsstöd i arbetsmiljöfrågor
- Minst 2 års erfarenhet av implementering av verksamhetsförbättrande processer/arbetssätt
- Erfarenhet från minst 1 uppdrag av arbete i systemet Stratsys
- Minst 2 års erfarenhet från offentlig verksamhet

Vår rekryteringsprocess

Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sara Frykedal

Consultant Manager Fanny Rosén
08-52257636
Fanny Rosén

Mette Risberg
0736448575
Hedvig Svärd

Konsultchef Catrin Laudon

Sara Frykedal
08-52257605
Fredrik Bardon

Konsultchefsassisten Anna Bengtsson
08-12 05 2224
Konsultchef Lisa Nordell
0812052231

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Academic Work
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 april 2024
  • Ansök senast: 5 maj 2024

Besöksadress

Lindstedtsvägen 24
Stockholm

Postadress

Lindstedtsvägen 24
Stockholm, 11428

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024