HR-Specialist till Arbetsgivarenheten

HR-Specialist till Arbetsgivarenheten

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.



Välkommen till Domstolsverket!

Vi finns mitt i centrala Jönköping och är cirka 400 personer som driver utveckling och ger löpande stöd och service på olika sätt till cirka 80 domstolar inom Sveriges Domstolar. På Arbetsgivarenheten arbetar vi med att skapa förutsättningar för ett tydligt ledar- och medarbetskap och vårt mål är att utveckla och säkra kompetensförsörjningen för Sveriges Domstolar – kanske tillsammans med dig? Vi söker nu en vikarie för Olivia som kommer att vara föräldraledig.


Vad ska du göra?

Det är måndag morgon. Du och dina kollegor börjar dagen tillsammans med en incheckning där ni hjälps åt att hitta svar åt en domstol på en tolkningsfråga om en skrivning i kollektivavtalet. Din morgon fortsätter med att du kontaktar en domstol för att hjälpa till att planera arbetet med resultatet från den årliga medarbetarundersökningen, en annan uppgift du har är att genomföra två intervjuer tillsammans med en domstolschef för en anställning som domstolshandläggare som du driver tillsammans med domstolen i vår rekryteringsfunktion.


Som HR-specialist är du ett konsultativt stöd inom hela HR-området till chefer vid ett antal domstolar. I den här rollen jobbar du också operativt med rekryteringar i en rekryteringsfunktion som stöttar mindre och mellanstora domstolar. Tillsammans i ett team med några kollegor ansvarar du också för, och utvecklar, HR-processer inom området attrahera och rekrytera.


Vem är du?

Vi som går till jobbet på Domstolsverket sätter en ära i att lära och vi växer varje dag genom att dela kunskap och fylla på med färsk insikt som ger oss trygghet i alla beslut. Vi arbetar dagligen med att ge stöd till domstolarna runtom i landet och har ett ständigt fokus på de vi finns till för. Så för att trivas hos oss tror vi att du delar vår önskan och drivkraft. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Egenskaper såsom ansvarsfull, engagerad och kommunikativ är parametrar som kommer vara av stor vikt i denna rekrytering.


För att lyckas i vikariatet som HR-specialist tror vi att du antingen har erfarenhet av brett, kvalificerat arbete med HR-frågor eller flera års dokumenterad erfarenhet av kvalificerat rekryteringsarbete. Utöver det behöver du:


• ha en akademisk examen från personalprogrammet eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig


• behärska svenska språket mycket väl i tal och skrift


Det är meriterande om du har erfarenhet av:


• att arbeta inom Sveriges Domstolar


• arbete med arbetsgivarvarumärke och rekrytering i sociala medier


Vilka kommer du jobba med?

Arbetsgivarenheten är en av fem enheter på HR-avdelningen. Enheten består av 12 HR-specialister, en arbetsrättsjurist och en enhetschef. Hos oss arbetar vi med ett aktivt medarbetarskap och ett tillitsbaserat ledarskap. Därför har vi en varm och bjussig gemenskap med stöttande kollegor som fungerar som förebilder och livlinor – och som hjälper dig att bli det du vill vara!


Vilka är vi?

Sveriges Domstolar spelar en central roll inom rättsväsendet och bidrar till att upprätthålla demokratin och allas rättssäkerhet. Att vårt uppdrag har en samhällsbärande funktion och högre mening får varje arbetsdag att kännas som den viktigaste.


Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket? Under ”att jobba i Sveriges Domstolar” på Sveriges Domstolars hemsida kan du läsa och se filmer om hur det är att arbeta hos oss.


Övrigt

Vi söker en HR-specialist för ett vikariat, heltid, från och med den 1 februari 2025 till och med den 31 augusti 2025 med eventuell möjlighet till förlängning. Placeringsort är Jönköping. Inom Sveriges Domstolar har vi individuell lönesättning.


Sista ansökningsdag är 5 november, men sök redan idag om du är intresserad!


För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Åkerberg
036-15 55 93
Viveca Falk
036-15 53 80
Henrik Rosell
036 – 15 53 77
Pia Kopp
036 – 15 53 86
Karin Klahr

Henrik Rosell
036-15 53 77
Markus Erlandsson
0705-35 96 02
Anna Widing-Torstensson
0734 - 60 61 71
Kjell-Åke Nilsson
0708-35 96 80
Marina Lindgren Sand
0708-29 62 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sveriges Domstolar, Domstolsverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 oktober 2024
  • Ansök senast: 5 november 2024

Besöksadress

Kyrkogatan 34 Jönköping
None

Postadress

None
Jönköping, 55181

Liknande jobb


25 november 2024

HR-specialist sökes till Hovrätten för Västra Sverige

HR-specialist sökes till Hovrätten för Västra Sverige

25 november 2024

HR-partner till HR-avdelningen LTH - vikariat

HR-partner till HR-avdelningen LTH - vikariat

25 november 2024

HR-specialist inriktning rekrytering

HR-specialist inriktning rekrytering

25 november 2024