HR-specialist till bemanningsenheten

HR-specialist till bemanningsenheten

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Är det du som får idéer att lyfta och gör skillnad på riktigt? Vi söker nu en HR-specialist till vår bemanningsenhet.

Bemanningsenheten i Grundskoleförvaltningen är en del av HR-avdelningen som även består av HR-enheten och kompetensförsörjningsenheten. Enheten har som uppdrag att rekrytera och bemanna alla kommunala skolor med timavlönade vikarier för korttidsfrånvaro. Dessutom tillsätter Bemanningsenheten vikariat upp till 6 månader. Vår målsättning är en nyskapande och professionell verksamhet med kunden i fokus. I enheten arbetar en enhetschef tillsammans med HR-specialister och bemanningsadministratörer.

Som HR-specialist hos oss ingår du i första hand i ett team mot ett utbildningsområde men kan även ha arbetsuppgifter som är mer övergripande.

Din uppgift är att arbeta med delar av rekryterings- och anställningsprocessen och att ansvara för löneprocessen kopplat till timavlönade. I ditt arbete ingår det också planering och analys av aktiviteter och statistik för att säkerställa att vi uppfyller våra tillsättningsmål. Med hjälp av analysarbetet kommer du, tillsammans med dina kollegor, få möjlighet att utveckla de olika processerna i enheten samt jobba med det systematiska kvalitetsutvecklingsarbetet. Du kommer också att följa upp våra timavlönade medarbetare och ha kontakt med våra beställare. I rollen ingår administrativa uppgifter såsom arbete i Personec, Time Care Pool samt LAS-hantering. Vidare ingår hantering av synpunkter som inkommer från verksamheterna.

Utifrån verksamhetens behov kommer du gemensamt med dina kollegor att ta ansvar för det kontinuerliga lärandet. Du kommer få hålla dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och regelbundet reflektera över vad som behöver utvecklas i verksamheten. Slutligen innefattar uppdraget många kontaktytor och därmed samarbeten.

Vi arbetar i trevliga lokaler på Gamlestads Torg 5 som du lätt når med buss, spårvagn och tåg. På vårt kontor arbetar vi utifrån ett aktivitetsbaserat arbetssätt vilket ger större frihet att välja arbetsutrymme utifrån arbetsuppgifternas syfte.

KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning personalvetenskap/HR eller annan utbildning som är relevant för tjänsten. Du behöver också ha tidigare erfarenhet av att ha arbetat med bemanningsfrågor.

Meriterande
Det är även meriterande för tjänsten om du har erfarenhet av arbetsrätt och systematiskt arbetsmiljöarbete. Vi ser gärna också att du har erfarenhet från förskola/grundskola samt kunskap i vårt kollektivavtal Allmänna bestämmelser och andra styrdokument inom bemanningsområdet. Har du arbetat med Personec, TimeCare Pool eller annat liknande bemanningssystem är det också meriterande för tjänsten.

Personliga kompetenser
I rollen som HR-specialist finns möjligheten att tillsammans med dina kollegor driva utvecklingsarbetet i enheten, därför söker vi dig som har lätt att arbeta med andra och som ser möjligheter i förändring. Du har förmåga att på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. I rollen ingår att förstå det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och kan omsätta detta i praktiken samt leda till förbättringar.

Tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024

HR Business Partner

HR Business Partner

20 december 2024