HR-specialist till Helsingborgs stad

HR-specialist till Helsingborgs stad

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
Helsingborgs stad som arbetsgivare har cirka 10 000 medarbetare och 500 chefer. Stadsledningsförvaltningen är en av stadens nio förvaltningar och leds av vår biträdande stadsdirektör. Förvaltningen har cirka 450 medarbetare och 50 chefer. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sju avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra – för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen, för att nämna några.Stadsledningsförvaltningen ska:
• leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden.
• erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna.
• i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg.

HR-avdelningen består av tre enheter: arbetsgivarenheten, HR-servicecenter och Projekt och kommunikation. Avdelningens uppdrag är att leda, styra, stödja, samordna och utveckla det stadsgemensamma HR-arbetet med tillhörande HR-processer utifrån våra olika målgruppers behov. HR-avdelningen möjliggör framgång i verksamheterna och skapar värde för invånarna genom att bedriva en hållbar arbetsgivarpolitik och att ha ett arbetsgivarerbjudande som möter stadens framtida behov. Just nu utforskar vi arbetslivets omformning efter Coronapandemin och vad det innebär för oss som arbetsgivare. Vi vill dra nytta av digitaliseringens möjligheter och är nyfikna på AI.

Arbetsgivarenheten söker nu efter en HR-specialist, som tillsammans med kollegor på enheten och i staden vill utveckla Helsingborgs stad till att både fortsätta vara och bli den attraktiva arbetsgivare som vårt framtida Helsingborg behöver. 

Arbetsuppgifter
Som vår nya HR-specialist kommer din placering att vara på vår stadsgemensamma HR-avdelnings arbetsgivarenhet, belägen på Järnvägsgatan 14 precis ovanför Helsingborgs centralstation. Ditt uppdrag blir att konsultativt stödja stadens förvaltningar i HR-frågor i allmänhet och arbetsrätt i synnerhet. Arbetet består av fördjupning och utveckling inom olika områden, exempelvis löneöversyn, arbetstidsavtal och lokala samt centrala kollektivavtal. 

Du ger råd och stöd i alla arbetsrättsliga frågor, genomför tvisteförhandlingar och medverkar i framtagandet av stadsgemensamma riktlinjer, policys, checklistor, processer och rutiner i syfte att förenkla för våra kollegor och chefer. 

Ditt övergripande mål blir att tillsammans med kollegorna på enheten och avdelningen skapa en hållbar arbetsgivarpolitik och ett starkt arbetsgivarerbjudande. 

Kvalifikationer
Staden är på en gemensam och spännande utvecklingsresa, där vi år 2022 ska vara en av europas mest innovativa städer. Som stadens HR behöver vi i denna resa vara i framkant för att bidra till att organisationen lyckas. Vi coachar, förändringsleder och processleder för att verksamheterna ska nå sina mål.

För att vi ska uppnå dessa mål behöver vi modiga medarbetare som är utvecklingsdrivna och positiva till förändring, och som har en analytisk, kommunikativ och pedagogisk förmåga. Vi söker dig som har en förmåga att leda dig själv samtidigt som du samspelar och samverkar med andra, både inom stadens olika verksamheter och med  exempelvis arbetstagarorganisationer. 

I rollen som HR-specialist hos oss på arbetsgivarenheten behöver du en stor förmåga att bygga förtroendefulla relationer och att agera professionellt, lyhört och lösningsfokuserat. Eftersom arbetet som HR-specialist innebär djupdykningar i stadsgemensamma processer behöver du även vara bra på att se helheter, sammanhang och kontexter.

För att bli en del av vårt team så behöver du: 


• Högskoleutbildning inom relevant område, 
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete med HR-processer,
• Flerårig erfarenhet av arbete med arbetsrättsliga frågor, samt av att bistå vid och självständigt driva förhandlingar. 

Det är meriterande om du har utbildning inom arbetsrätt, erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation, samt om du har erfarenhet av arbete med kollektivavtalen Huvudöverenskommelsen (HÖK) och Allmänna bestämmelser (AB). 

Övrig information
Sista ansökningsdag: 2021-08-24. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. 

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Tillträde omgående, enligt överenskommelse. 

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 augusti 2021
  • Ansök senast: 24 augusti 2021

Liknande jobb


28 november 2024

HR-strateg, kompetensförsörjning

HR-strateg, kompetensförsörjning

28 november 2024

HR Business Partner Hitachi Energy

HR Business Partner Hitachi Energy

28 november 2024

HR-Strateg

27 november 2024