OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Följ med NewYorker in i framtiden
Med mer än 1.100 butiker i 45 länder är NewYorker ett av Europas största modeföretag. Att erbjuda starka egna varumärken och mångsidiga kollektioner till en trend- och livsstilsmedveten generation har blivit nyckeln till framgång.
Men framgångsreceptet bygger i första hand på kreativa medarbetare, som arbetar innovativt och engagerat, grupporienterat och professionellt.På centralt belägen adress i Malmö vid centralstationen ligger New Yorkers nordiska huvudkontor med 23 medarbetare. Här sitter HR, Lön, Ekonomi och Administration för New Yorkers 64 butiker med 900 medarbetare i Norden. På HR är vi två HR-generalister, en HR-specialist och en HR/Lön-ansvarig. Vi supportar våra chefer i Sverige, Norge, Danmark och Island. Då en av våra HR-kollegor lämnar söker vi nu en ny arbetskamrat.
Vem är du?
Vi tänker oss att du har erfarenhet av att arbeta brett med HR i en roll som HR-specialist eller motsvarande. Eftersom vi arbetar mot flera nordiska länder är det en fördel om du har erfarenhet av HR från något annat nordiskt land. Har du dessutom jobbat med kollektivavtal för både arbetare och tjänstemän, kanske till och med inom detaljhandelsbranschen, blir vi extra glada!
Du bör trivas i en bred roll där du agerar stöd till chefer i olika HR-relaterade frågor. Du bör vara intresserad av att jobba mot andra nordiska länder än Sverige. Tjänsten är till stor del operativ men du bör ha ett strategiskt och brett perspektiv och tänka långsiktigt. Då vi är del av en stor tysk koncern är det viktigt att du kan balansera mellan att driva arbetsgivarens intressen och samtidigt säkra att vi lever upp till nordisk lagstiftning och praxis. Arbetsrätt och arbetsmiljö bör vara områden du känner dig trygg med men en del av tjänsten består även av HR-administration och rapportering till koncernhuvudkontoret. Då vi har flera förändringsprojekt på gång är det också viktigt att du lätt kan anpassa dig till nya arbetssätt och bidrar till att utveckla arbetet. Du bollar gärna frågor med kollegor och ser lösningar framför problem.
Vissa perioder är stressigare än andra så du bör kunna planera ditt arbete självständigt och strukturerat. Du har ingenting emot att arbeta ”högt och lågt” och förstår vikten av noggrannhet när det kommer till administrativa uppgifter. Vi tror också att du gillar att jobba på ett mindre kontor med familjär stämning och värdesätter att du själv kan anpassa dina arbetstider.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• HR-support och stöd till chefer i försäljningsorganisationen samt även till kontoret, resande tjänstemän och vårt tyska huvudkontor
• Vara en expert på arbetsrätt och hantera fackliga förhandlingar
• Stötta chefer i arbetsmiljöarbetet och tillsammans med HR-kollegor utveckla våra rutiner
• Nära samarbete med vår leverantör av schema/tidrapporteringssystem för att utveckla funktioner och stötta chefer i användandet
• Bearbeta personalstatistik och rapporter för internt och externt bruk
• Rekrytering
• Arbete med policys, rutiner, mallar, handböcker och andra personalrelaterade stöddokument
• Själv initiera och även vara delaktig i olika projekt med kollegor på HR & Lön
Tjänsten ger dig möjlighet att arbeta brett med olika HR-frågor rörande flera nordiska länder.
Din profil
• Du har minst 5 års erfarenhet av brett HR-arbete från en roll som HR-specialist
• Avslutad universitets-/högskoleutbildning inom HR, arbetsrätt eller motsvarande
• Trygg i arbetsrätten och att självständigt söka information, tolka lag och avtal och genomföra fackliga förhandlingar
• Gärna erfarenhet av arbetsrätten i något annat nordiskt land
• Trivs i en operativ roll men har ett brett och långsiktigt perspektiv
• Självgående, flexibel och arbetar strukturerat även under perioder av stress
• Driver egna projekt självständigt, effektivt och inom deadlines
• Noggrann och detaljfokuserad i administrativa uppgifter och sammanställning av rapporter
• Teamorienterad och uppskattar samarbete och en positiv stämning på arbetsplatsen
• Initiativtagande och kan lätt anpassa dig till en internationell och föränderlig miljö
• Erfarenhet av arbete i en större, gärna internationell, organisation och att kommunicera på alla nivåer
• Goda kunskaper i svenska och engelska, gärna kunskaper i tyska och/eller övriga nordiska språk
Fortfarande intresserad? Du kommer bli del av ett glatt team som tillämpar office first, värderar fredagsfika, respekt och ser positivt på utveckling. Högt i tak och en rak och tydlig dialog är självklarheter på arbetsplatsen. Anställningen omfattas av kollektivavtal mellan Svensk Handel och Unionen. Tveka inte att ta kontakt om det är något du funderar på. Ytterligare information hittar du på: http://www.newyorker.eu.
Arbetstid/Varaktighet: Tillsvidare 100%. Tillträde snarast efter avtal.
Upplysningar lämnas av: Petra Hultgren, PHultgren@newyorker.de 073-8199589.
Ansökningar: Vi tar inte emot några ansökningar per post eller e-mail, endast via extern webbplats, se länk. Vi behandlar ansökningar löpande så inkom med din ansökan så snart som möjligt eftersom vi kallar till intervju löpande, men allra senast 2022-09-19. Observera att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum.
Det vore kul att ha dig i vårt team - välkommen med ansökan och CV!
New Yorker Sverige KB