HR-specialist till omsorgsförvaltningen

HR-specialist till omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vill du växa med oss i vår satsning? Vi står inför en utmaning att säkra bemanningen av våra verksamheter för att kunna möta ett växande behov av äldreomsorg de kommande åren. Dessutom har vi som mål att erbjuda omsorg i världsklass. Därför gör vi en storsatsning och rekryterar fyra HR-specialister till vår grupp. Hos oss får du en viktig roll i en verksamhet som gör stor skillnad i människors vardag.

Vi behöver medarbetare med olika intressen och profiler. Brinner du för arbetsrätt? Eller är det kanske arbete med löneöversyn, rehabilitering eller utveckling av HR-system som gör att du går med lätta steg till arbetet varje dag? Då kan en tjänst hos oss vara rätt för dig! Vi behöver också både dig som är erfaren med lust att ta dig an nya och större utmaningar, och dig som har mindre erfarenhet, men med ett stort driv och mod att växa in i rollen.

Hos oss blir du en del i ett team med ett starkt engagemang för att bidra till arbetsplatser där våra medarbetare trivs, mår bra, utvecklas och väljer att stanna! Vi lyfter tillsammans och arbetar för att utveckla och stödja förvaltningens chefer i deras vardag både genom vårt strategiska och operativa arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-specialist arbetar du tillsammans med sju andra HR-specialister i ett team som är under uppbyggnad. Nu hoppas vi att du är den pusselbit som fattas!

Vi erbjuder dig en tjänst där du arbetar självständigt i en bred roll, samtidigt som du får möjlighet att specialisera dig inom ett eller flera HR-områden. Vilket som blir ditt specialistområde beslutas i samråd med HR-teamet utifrån tidigare erfarenhet, intressen och hur just du kan komplettera teamet.

Som HR-specialist har du en viktig roll i förvaltningens utvecklingsarbete, men deltar även i övergripande arbete med utveckling av arbetsgivarfrågor i Kristianstads kommun. Du agerar också ambassadör för HR-funktionen på förvaltningen.

I rollen ingår att:
• Arbeta utifrån ett konsultativt förhållningssätt och sträva efter att vara ett aktivt stöd för våra chefer i såväl strategiska som operativa HR-frågor.
• Driva utvecklingen av HR-processerna inom förvaltningen samt planera och genomföra kompetenshöjande insatser inom HR-området för förvaltningens chefer.
• Bidra med specialistkunskap inom hela HR-området och säkra att hela förvaltningen följer lagar, avtal och riktlinjer.
• Företräda arbetsgivaren i olika överläggningar/förhandlingar/samverkansorgan samt upprätthålla och utveckla relationerna mellan arbetsgivaren och de fackliga organisationerna.

Vänta inte med din ansökan, urval kommer att ske löpande.

KVALIFIKATIONER
Vi välkomnar dig som har examen från personal- och arbetslivsprogrammet. Då vi erbjuder flera olika tjänster söker vi både dig med lång erfarenhet inom HR och dig som har mindre erfarenhet. För tjänsten krävs att du har god kommunikativ förmåga i svenska språket i såväl tal som skift.

Vi ser gärna att du som söker har arbetat såväl operativt som strategiskt med HR-relaterade frågor och har vana av att arbeta med förändringsledning. Har du fallenhet för att arbeta med och analysera personalstatistik är det meriterande, likaså erfarenhet av att självständigt driva arbetsrättsliga ärenden. Vi lägger även stor vikt vid din drivkraft att utvecklas i rollen som HR-specialist.

För att trivas hos oss behöver du se värdet i att beakta olika perspektiv för att få till en helhet. Du är prestigelös och bidrar med en positiv känsla i arbetsgruppen, samtidigt som du har förmåga att lyfta fram dina åsikter på ett konstruktivt sätt. För tjänsten krävs vidare att du är ansvarstagande, drivande och strukturerad. Du är relationsskapande och tycker om att arbeta i nära samarbete med kollegor och konsultativt gentemot chefer.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder en spännande och utmanande roll där du har möjlighet att fortsätta utveckla både dig själv och vårt HR-arbete!

ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstad kommun, OMS Stab
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 april 2023
  • Ansök senast: 30 april 2023

Liknande jobb


26 november 2024

HR Business Partner till lager/logistik, ICA DE Stockholm

HR Business Partner till lager/logistik, ICA DE Stockholm

26 november 2024

HR Coordinator

HR Coordinator

26 november 2024