OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Heby kommun är en växande och framtidsfokuserad landsbygdskommun där ledordet är hållbarhet. Vi erbjuder utvecklande arbetsplatser med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb. Som medarbetare hos oss blir du sedd, hörd och får växa tillsammans med dina kollegor. Vi påverkar människors liv, ger så bra service som möjligt till våra invånare och ansvarar för att utveckla vår kommun varje dag. Tillsammans skapar vi möjligheterna.
Heby kommun värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund och livserfarenhet.
Välkommen till en arbetsplats med engagerade kollegor och stora möjligheter till påverkan och yrkesmässig utveckling! Personalenheten består av en personalchef, en organisationsutvecklare, fyra HR-specialister och tre löneadministratörer.
Vi söker nu en HR-specialist som vill fortsätta arbetet med att utveckla Heby kommun till en attraktiv arbetsgivare.
På enheten arbetar fyra HR-specialister som alla har ansvar för egna kommunövergripande strategiska ansvarsområden. Alla arbetar också operativt med chefsstöd till ett par av kommunens fyra förvaltningar. I allt arbete finns ett nära samarbete och kunskapsutbyte mellan HR-specialisterna.
Ditt uppdrag
Du kommer ha en viktig roll och ett särskilt strategiskt ansvar inom minst ett av områdena lönebildning, arbetsmiljö och rekrytering. Vi genomför just nu en omfördelning av ansvarsområden på enheten, vilket gör att det finns möjligheter att påverka din inriktning utifrån ditt intresse och kompetensområden. I arbetet ingår att vara systemadministratör och utvecklare för ett eller flera digitala stödsystem samt att utbilda användare i systemet. Du kommer också bland annat att medverka i den årliga löneöversynen, hålla chefsutbildningar och utveckla interna styrdokument och rutiner.
I det dagliga arbetet kommer du att stödja chefer från Barn- och utbildningsförvaltningen och Samhällsbyggnadsförvaltningen i förekommande frågor och processer gällande till exempel lagar och avtal, rehabilitering, arbetsmiljö, samverkan/förhandling, lönesättning, interna rutiner och stödsystem.
Arbetet utgår från Heby, med enkel pendling från Sala och Uppsala med Upptåget. Till vårt förfogande finns också ett antal arbetsplatser i centrala Uppsala. Det finns möjlighet till distansarbete del av tjänsten utifrån överenskommelse.
Din profil
Krav på högskoleexamen inom HR/personalområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Krav på B-körkort eftersom resor inom kommunen förekommer.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från brett HR-arbete och att ge kvalificerad rådgivning och konsultativt stöd till chefer i HR-frågor. Har du tidigare arbetat inom en kommun eller region och har kunskap om de aktuella kollektivavtalen är det meriterande. Du har ett professionellt förhållningssätt och är en arbetsgivarföreträdare som medverkar till en god samverkan med de fackliga organisationerna.
Krav på god datorvana och att vara en van användare av digitala stödsystem. Erfarenhet från något av våra stödsystem är meriterande; Sysarb, Stella, Adato, Varbi, WinLas, Qlikview.
Vi söker efter dig som kan arbeta självständigt och strukturerat, ser behov och initierar utvecklingsarbete och tar stort eget ansvar för ditt arbete. Du har lätt för att samarbeta samt att skapa goda relationer och förtroende kring ditt arbete. Du kan på ett pedagogiskt sätt informera och utbilda i HR-frågor.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattats.
Följ oss gärna på Instagram!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.