HR-specialist till UKÄ

HR-specialist till UKÄ

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en utvecklande HR-roll som omfattar både operativt och strategiskt arbete i en myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag? Nu söker vi dig som vill jobba som HR-specialist  – vill du bli en av oss?

UKÄ bidrar till att stärka den svenska högskolan och Sverige som kunskapssamhälle. Vi granskar högre utbildning, analyserar och följer upp utvecklingen inom högskolan och bevakar studenternas rättssäkerhet. Vår vision är: Granskning för utveckling – vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle!    

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som HR-specialist arbetar du inom hela HR-området. Din roll omfattar både operativt och strategiskt arbete. Du ger löpande stöd till våra chefer, samt är proaktiv och drivande i verksamhetens strategiska och operativa utvecklings- och förändringsarbete ur ett HR perspektiv.

Exempel på operativa arbetsuppgifter är att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, stödja chefer i frågor om arbetsrätt och arbetsmiljö, arbeta med lönerevision, förbereda och delta i myndighetens möten med de fackliga organisationerna samt kvalitetssäkra HR-information på intranätet.

Du är kontaktperson gentemot arbetsgivarverket och agerar som produktägare i vårt utvecklingsarbete inom HR-området. I rollen ingår också att omvärldsbevaka samt att företräda myndigheten i vissa externa kontakter inom HR-området.

Din profil

Krav för tjänsten


• Högskoleexamen med inriktning mot HR, alternativt annan högskoleexamen och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• Minst fem års erfarenhet av kvalificerat och brett HR-arbete
• Goda kunskaper inom det arbetsrättsliga området
• Erfarenhet av arbete med kompetensbaserad rekrytering
• Mycket god förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska

Meriterande


• Minst tre års erfarenhet av HR-arbete i statlig myndighet
• Erfarenhet av att samverka och förhandla med fackliga parter
• Erfarenhet av arbete enligt projektstyrningsmodell
• Hög förmåga att använda olika digitala verktyg, öppen och nyfiken att prova nya saker och ta tillvara digitaliseringens möjligheter.


Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen är det viktigt att du arbetar på ett strukturerat sätt och tar ansvar för att driva dina frågor självständigt. Du har en optimistisk grundsyn när det kommer till att övervinna hinder och utmaningar och att hantera förändring. Du är transparant och uppriktig i interaktionen med andra, uppvisar integritet och samarbetar på ett smidigt sätt med både kollegor och chefer. Som person är du utvecklingsorienterad och visionär. Du skapar, uppmuntrar och driver idéer som gör arbetsplatsen bättre. Du har en god strategisk förmåga, kan förstå helheter och snabbt sätta dig in i hur saker och ting hänger ihop.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om avdelningen

HR-funktionen uppgår idag till tre medarbetare och ingår i avdelningen för verksamhetsstöd som består av cirka 25 engagerade medarbetare. Avdelningens huvudsakliga uppdrag är att ge administrativt och strategiskt stöd till hela myndighetens verksamhet och utveckling, med fokus på kärnverksamhetens behov. Avdelningen är indelad i funktioner inom områdena kommunikation, HR, ekonomi, IT, reception, intendentur, ledningsstöd och informationsförvaltning. Avdelningen präglas av arbetsglädje och ett gott samarbete.

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete i en verksamhet med ett samhällsviktigt uppdrag. UKÄ är en arbetsplats med drygt 100 anställda som präglas av hög trivsel. Vi månar om våra medarbetares möjlighet till balans mellan arbete och privatliv och erbjuder bl.a. flexibla arbetstider, goda möjligheter till distansarbete och ett brett utbud av friskvårdsförmåner. Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och stolthet, ha inflytande och lika möjligheter att utvecklas. Vi arbetar aktivt med att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten och att skapa en god arbetsmiljö fri från diskriminering. Vi bedriver vår verksamhet i moderna lokaler intill Gullmarsplan.

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning med tillsättning så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning.

För mer information och ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev inklusive relevanta betyg/intyg. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Du ansöker om tjänsten via vår webbplats senast onsdag 27 april.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Peter Wikhagen, chef avdelningen för verksamhetsstöd. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Caroline Tovatt (Saco-S) eller Annika Calgheborn (ST). Samtliga nås via myndighetens växel, tfn 08-563 085 00.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Universitetskanslersämbetet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2022
  • Ansök senast: 27 april 2022

Besöksadress

Box 7703
None

Postadress

Box 7703
Stockholm, 10395

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024