OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning av arbetsplatsen
HR-avdelningen
Vi ska bygga en HR-avdelning som tillsammans och på ett optimalt vis
tillgodoser ledningens och verksamhetens behov av strategisk styrning, verksamhetsnära stöd samt stöd av mer administrativ karaktär inom hela HR-området.
- skapar förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt HR-stöd för hela Polismyndigheten.
- tydliggör, omsätter och utvecklar en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik och kompetensförsörjningsstrategi som stödjer myndighetens korta och långa mål.
Verksamhetsuppdraget
Kompetensområdena inom gemensam HR - Arbetsgivarpolitik och avtal, arbetsmiljö, chef- och medarbetarskap samt kompetens leder utvecklingen av respektive ansvarsområde tillsammans med övriga verksamheten och ansvarar för riktlinjer samt policyer inom områdena. Kompetensområdena är genom sin specialistkompetens ett stöd till hela HR-avdelningen.
Medarbetare inom kompetensområdet chef- och medarbetarskap
Som medarbetare inom Chef- och medarbetarskap kommer du att i samarbete med chefer, kollegor och andra samverkanspartners driva, utveckla, samordna och följa upp arbete inom kompetensområdet. Arbetet innebär ett stort eget ansvar och kräver förmågan att självständigt driva arbetet framåt. Inom ansvarsområdet och utifrån den statliga arbetsgivarpolitiken utvecklar vi Polismyndighetens styrdokument, processer, rutiner och verktyg inom området chef- och medarbetarskap. Förmågan att arbeta konsultativt och ha ett reflekterande förhållningssätt med god förmåga att lyssna och föra konstruktiv dialog är en förutsättning för vårt arbete.
Arbetsuppgifter
Kompetensområde Chef- och medarbetarskap skapar förutsättningar för ett medarbetardrivet förbättringsarbete, fortsatt chefs- och medarbetarutveckling samt arbete med kultur- mångfalds- och likabehandlingsfrågor.
För närvarande finns vi på tre orter (Stockholm, Göteborg, Malmö) och planerar att i framtiden även finnas i bl.a. Umeå. Sektionen är organiserad med medarbetare som framöver ska finns på flera orter i landet. Sektionen har medarbetare som arbetar övergripande nationellt samt medarbetare som arbetar nära kärnverksamheten. I det verksamhetsnära uppdraget är man knuten till en eller flera regioner, eller avdelningar, för att stödja dem inom vårt ansvarsområde. Som HR-specialist med övergripande nationella uppdrag är rollen att istället verka för ämnesområdets helhet och utveckling, samt skapa förutsättningar. Alla medarbetare har del i nationella uppdrag. Tjänsteresor ingår i uppdraget.
Kvalifikationer
Kvalifikationer som ska framgå av CV
- Relevant akademisk utbildning inom HR-området eller motsvarande examen
- Arbetslivserfarenhet inom enhetens kompetensområde
- Erfarenhet av arbete ur ett strategiskt helhetsperspektiv gärna genom nationella uppdrag eller utvecklingsprojekt präglat av långsiktighet och uthållighet
- Erfarenhet av organisatoriska kulturfrågor
- Erfarenhet av arbete med integrering av likabehandling-, mångfald- och jämställdhetsfrågor i verksamheten
- Erfarenhet av kommunikation och förankring av styrande processer och styrdokument
Meriterande
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter
- Utbildning i processhandledning och grupputveckling är meriterande
VILL DU VETA MER? Besök gärna polisens webbplats för att läsa annonsen i sin helhet www.polisen.se