OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och stötta olika myndigheter inom HR-området? Tycker du att det skulle vara spännande att få inblick i olika myndigheters verksamheter och att bidra med din kompetens?
Som HR-konsult är du anställd på Statens servicecenter och arbetar med att ge HR-stöd till andra statliga myndigheter under 80% av arbetstiden. Du har din bas i vår enhet tillsammans med kollegor som också levererar HR-konsultstöd. Vi är ett team som har roligt och trivs tillsammans och hjälps åt för att utveckla våra tjänster, vår kompetens och vår förmåga att hjälpa våra kundmyndigheter. Att arbeta som HR-konsult innebär ett ständigt lärande – både i de varierade uppdragen och tillsammans med kollegorna.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I konsultuppdrag arbetar du som HR-generalist/specialist/partner. Här får du användning av din breda kompetens då arbetsuppgifterna bland annat handlar om chefsstöd, arbetsrätt, BESTA-klassificering, lönekartläggning, lönerevision, arbetsmiljö och rekrytering – både på operativ och strategisk nivå. Uppdragen har stor variation i längd, omfattning och innehåll.
I rollen är det viktigt att ha breda och djupa kunskaper inom statligt HR-arbete för att kunna tillmötesgå kundernas varierande behov och uppdrag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen eller motsvarande utbildning inom HR-området
• Minst två års erfarenhet av kvalificerat operativt och strategiskt varierat HR-arbete på statlig myndighet under de senaste tio åren. Exempel på områden: lönebildning, rekrytering, arbetsmiljö och chefsstöd
• Arbetserfarenhet samt kunskap inom statlig arbetsrätt
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att ha god samarbetsförmåga
• Att ge god service
• Att bidra med nya lösningar
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att skapa struktur i ditt arbete och bidra till ordning och reda
Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetat som konsult
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Önskvärt startdatum 7 augusti 2023, men efter överenskommelse
Anställningen är placerad i Stockholm.
Resor inom arbetet kan förekomma.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 24 april, 2023.
Vi planerar att hålla intervjuer 3-5 maj, 2023.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Du kan läsa mer om rollen här: HR-konsulter - Statens servicecenter (statenssc.se)
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.