OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Vi söker nu en HR-strateg till personalkontorets förhandlingsavdelning.
På personalkontoret arbetar idag ca 45 medarbetare. Personalkontoret bildar kommunstyrelsens förvaltning tillsammans med ekonomikontor, samhällsutvecklingskontor, kommunkansli, näringslivs- och destinationskontoret samt kommunikationsavdelningen. Personalkontoret som utöver förhandlingsavdelningen består av personaladministrativa-avdelningen HR- avdelningen och kommunhälsan som är vår inbyggda företagshälsovård. Förhandlingsavdelningen består av 3 medarbetare, 2 st HR-strateger och en Förhandlingschef.
ARBETSUPPGIFTER
Du rapporterar till förhandlingschefen och eftersom det är få medarbetare på avdelningen krävs det att du är flexibel och kan arbeta med alla de olika delarna som avdelningen har att hantera. Uppdraget för avdelningen är att samordna löneöversynen och lönekartläggning för hela kommunen, ansvara för samtliga kollektivavtal såväl centrala som lokala. Avdelningen är samtidigt ett stöd till HR-konsulterna som finns ute i organisationen när det gäller arbetsrätt och tolkningar av avtal. I uppdraget ingår även att utbilda nya chefer inom MBL/samverkan, arbetsrätt och lönebildning.
Som HR-strateg företräder du kommunstyrelsens förvaltning i olika nätverk och samarbeten och bidrar till att utveckla kommunens vision och kultur.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsexamen inom HR eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt flerårig erfarenhet av HR-arbete med inriktning av arbetsrätt och löneförhandlingar.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet.
Du har erfarenhet av att leda verksamhetsöverskridande projekt och processer. Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Du är en duktig kommunikatör med förmåga att bygga goda relationer med individer och grupper samt verka för ett utvecklande samarbetsklimat. Du trivs med att omväxlande arbeta strategiskt och operativt och är bra på att utifrån helhet prioritera. Du har en väl utvecklad förmåga att identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter. Du kan inspirera och skapa förståelse, samtidigt som du med lyhördhet kan få saker att hända.
Vi ser gärna att du har goda kunskaper i HÖK med bilagor samt kunskap om övriga kollektivavtal med tillhörande lagar. Meriterande är om du även har arbetat med arbetsgivar- och lönebildningsfrågor på en övergripande nivå inom kommun eller region. Har du dessutom erfarenhet av systemen Personec förhandling och Sysarb lönekartläggningsprogram, eller har arbetat med lönekartläggning och lönestatistik är detta ett plus.
ÖVRIGT
Vänligen bifoga CV och personligt brev i din ansökan.
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!