HR-strateg, Äldreomsorgens HR- enhet

HR-strateg, Äldreomsorgens HR- enhet

Arbetsbeskrivning

Äldreomsorgsförvaltningen inrymmer verksamheterna Din kommunala hemtjänst, Vård- och omsorgsboende, Hälso- och sjukvård äldre och Utredning och prevention.

Utöver detta finns det flera stödfunktioner som arbetar med exempelvis ekonomi, utvecklingsfrågor och HR. Äldreomsorgsförvaltningen leds av äldreomsorgsdirektören med ca 2000 medarbetare.

Äldreomsorgens HR-enhet arbetar för att ge stöd, råd och kunskap till chefer inom den egna förvaltningen. Vårt uppdrag är att företräda kommunens personalpolitik i syfte att uppnå ett enhetligt agerande i HR-frågor inom så väl äldreomsorgen som kommunen i stort.  

Du kommer att tillhöra förvaltningens HR-enhet där du tillsammans med ett fantastiskt gäng kollegor jobbar med att stötta förvaltningens chefer med frågor kopplat till vårt kompetensområde. 

Då en av våra duktiga HR-strateger går vidare till nya utmaningar i kommunen söker vi nu en ny person som vill vara med och bidra till äldreomsorgens vision Tillsammans för ett bättre liv -livet ut!

Dina arbetsuppgifter
Som HR-strateg kommer du leda, utveckla och driva processen kopplat till löneöversyn men du kommer också tillsammans med dina kollegor beröra områden inom kompetensförsörjning inom Äldreomsorgsförvaltningen.

Arbetsuppgifterna kommer bland annat kunna innefatta:

Samordning av Äldreomsorgens lönebildnings – och löneöversynsarbete
Att arbeta strategiskt med lönestruktur och statistik
Att planera för samt hålla ihop den årliga löneöversynen samt ge stöd och rådgivning till förvaltningens chefer.
Samordna Förvaltningsområdets samverkansgrupp (FSG)
Rapportering till Socialstyrelsen kopplat till statliga medel som tilldelats förvaltningen
Ansvar för att driva förbättringsarbeten kopplat till din egen spetskompetens
mm

Du säkerställer processerna genom de aktiviteter och åtgärder som beslutats och genomförts. Uppdragen kan vara politiskt initierade eller utifrån behov som identifierats i förvaltningen. Du kommer även att arbeta med strategiska förvaltningsövergripande utvecklingsarbeten utifrån vad som är aktuellt. 

Du kommer att samarbeta nära med HR-chef och kollegor inom förvaltningens HR-enhet men även med kollegor med liknande uppdrag inom andra förvaltningar inom kommunen. 

Om dig


Vi  söker dig som har en akademisk examen med beteendevetenskaplig inriktning motsvarande personalvetarprogrammet eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Vi vill även att du har flerårig erfarenhet av kvalificerat personalarbete. Goda kunskaper i arbetsrätt är meriterande. 

Du har erfarenhet av samverkan med fackliga organisationer samt arbetsrättsliga kunskaper inom området. Goda kunskaper i att hantera olika HR/personaladministrativa system samt Excel är viktig i rollen.  I Umeå kommun arbetar vi i personal – och lönesystemet Visma – Personec.

Meriterade är om du har dokumenterad vana att leda större projekt och förändringsprocesser samt erfarenhet från offentlig sektor.

Du har förmåga att både initiera och driva frågor och förbättringsarbete självständigt men också i samarbete med andra.

Du är trygg i din yrkesroll då du ska vara ett stöd till chefer och andra utifrån ditt kompetensområde. Som person är du självgående, strukturerad, analytisk, och har en förmåga att koppla strategi till praktisk handling. Du har god förmåga att kommunicera såväl muntligt som i skrift. Du trivs med att skapa relationer till andra och är prestigelös och inkännande. 

Stämmer detta in på dig så hoppas vi att du gärna vill söka denna spännande tjänst hos oss. Välkommen med din ansökan!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Umeå kommun, Äldreomsorg, HR
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 januari 2024
  • Ansök senast: 12 februari 2024

Liknande jobb


Pension Specialist

Pension Specialist

27 december 2024

27 december 2024

HR Partner

HR Partner

24 december 2024