HR-strateg arbetsmiljö och hälsa

HR-strateg arbetsmiljö och hälsa

Arbetsbeskrivning

HR staben i Solna är ett härligt, varmt och välkomnande gäng med en mix av olika kompetenser inom HR. Vi vill utveckla en attraktiv och effektiv arbetsplats som möter morgondagens förväntningar och söker nu en HR-strateg inom arbetsmiljö, hälsa och rehab. Rollen är delvis ny och vi söker dig med breda seniora kunskaper inom HR-området som drivs av att göra skillnad och har lätt att inspirera! Går du igång på frågor om engagemang, delaktighet och förändring? Kanske är då rollen som HR-strateg hos oss Din nya utmaning?

Ditt uppdrag
I rollen ingår ett specialistansvar för arbetsmiljö, hälsa och rehabilitering. Du kommer att driva och utveckla stadens process för systematiskt arbetsmiljöarbete vilket bl.a. innebär ansvar för att digitalisera vissa delprocesser. Du kommer hålla i utvecklings- och utbildningsinsatser inom staden. Staden ska vara en attraktiv arbetsgivare med en hållbar organisation – och här kommer du spela en viktig roll med att stödja och inspirera våra medarbetare och chefer.

Som HR-strateg kommer du även att jobba med någon eller några av våra förvaltningar. Du ansvarar för ett professionellt och kvalificerat chefsstöd i olika HR-frågor (t.ex. lagar och avtal, bemanning, kompetensutveckling, rehabilitering, arbetsmiljö och omställning). För dig är det självklart att sätta dig in i verksamhetens behov och ge god service med ett professionellt bemötande. Du tycker om att driva ett ständigt förbättringsarbete som leder till effektiva lösningar för våra verksamheter. Du kommer helt eller som adjungerad ingå i ledningsgrupper.

Vårt erbjudande
Du kommer att få en mycket självständig roll med stora möjligheter att påverka. Vi är snabba och har korta beslutsvägar med stort engagemang för våra verksamheter. Du kommer bli en viktig samarbetspartner för våra chefer där du förväntas bidra med din kompetens och erfarenhet. Inom HR-staben strävar vi efter att bli ännu bättre och gör därför kontinuerliga utvärderingar av vår verksamhet.

Solna stad är arbetsplatsen för dig som vill vara med och göra skillnad i människors vardag. Vi är en stad i stark tillväxt och utveckling som månar om dig som medarbetare. Gå in och läs mer om Solna stad som arbetsgivare här. 

Om dig


• Relevant akademisk utbildning inom personalområdet 
• Flerårig erfarenhet av brett kvalificerat HR-arbete (såväl operativt som strategiskt)
• Flerårig erfarenhet av att ge HR-stöd och rådgivning till chefer inom hela HR-området
• Erfarenhet av ledningsgruppsarbete under en längre period i samma organisation
• Goda kunskaper inom arbetsmiljö, hälsa och rehabilitering
• Erfarenhet av eget ansvar för områden inom det systematiska arbetsmiljöarbetet
• Mycket goda kunskaper inom arbetsrätt, avtalsfrågor och förhandlingar

Vi ser det som meriterande om du har:


• Erfarenhet av att ha drivit och ansvarat för HR-processer inom komplexa och stora organisationer
• Jobbat med det systematiska arbetsmiljöarbetet under en längre period i samma organisation
• Kunskap om Allmänna bestämmelser, AB

Som person är du entusiasmerande och bra på att samarbeta med dina kollegor samt cheferna du stöttar. Du arbetar bra med komplexa frågor för att möta verksamheten där den är och implementera HR-arbetet utifrån verksamhetens förutsättningar. Vi ser att du kan prioritera ditt arbete och är tydlig och drivande i pågående processer. Det är viktigt att du trivs och tycker det är roligt att arbeta operativt som stöd till verksamheterna och kan förhålla dig till ändrade omständigheter med ett lösningsorienterat förhållningssätt. 

Mer information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Vid frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Stina Wickman, HR-chef,  stina.wickman@solna.se

Välkommen med din ansökan senast 2020-09-06. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg och kommer att gå igenom ansökningar efter sista ansökningsdatum. Processen består av telefonintervju, intervju, tester och referenser.


I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 augusti 2020
  • Ansök senast: 6 september 2020

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

24 december 2024

HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024