HR-strateg i arbetsrätt

HR-strateg i arbetsrätt

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

ARBETSUPPGIFTER
HR-avdelningen i Växjö kommun söker en förtroendeingivande HR-strateg som har sin kompetens och intresseområde inom arbetsrätt!

Tjänsten som HR-strateg inom arbetsrätt är en nyinrättad tjänst och innebär att tillsammans med förhandlingsansvarig utgöra en viktig specialistfunktion inom lag- och avtalsområdet.

Arbetsuppgifterna kommer att omfatta:
• Tolkning och implementering av lag och kollektivavtalsbestämmelser
• Information, stöd och rådgivning till HR-kollegor och chefer inom området
• Planering och genomförande av arbetsrättsliga förhandlingar vilket omfattar t.ex. tvisteförhandlingar
• Utbildningsinsatser för chefer och kollegor inom arbetsrätt
• Ansvar för att omvärldsbevaka och hålla sig uppdaterad inom lag och avtalsområdet
• Utveckling och uppföljning av den fackliga samverkan och verka för ett förtroendefullt och gott samverkansklimat i Växjö kommun

Vi erbjuder dig ett omväxlande och utvecklande arbete där du får möjlighet att påverka och fördjupa dig inom det arbetsrättsliga området. Du kommer att ingå i ett engagerat och prestigelöst kompetensteam som utvecklar och driver frågor inom arbetsrätt och lönebildning. Organisatoriskt tillhör du HR-avdelningen och har en HR-chef som närmaste chef.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har minst kandidatexamen från programmet för personal och arbetsliv eller annan likvärd utbildning som omfattar minst 15 HP i arbetsrätt, alternativt examen från juristprogrammet. För tjänsten krävs även att du har några års erfarenhet av verksamhetsstöd inom HR eller lag- och avtalsrådgivning. Vi ser gärna att du har goda kunskaper inom lag och avtal inom det kommunala området och har viss erfarenhet av förhandlingar och facklig samverkan.

För att lyckas i rollen behöver du ha lätt för att skapa goda relationer, vara lyhörd och inge stort förtroende genom att vara påläst och agera professionellt. Du behöver ha mycket goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift och ha förmåga att kommunicera pedagogiskt för att möta målgruppens behov. Du är noggrann och har god förmåga att planera och strukturera ditt arbete. Du tar egna initiativ och driver arbeten självständigt. Du har även förmåga att se detaljer såväl som helheten och långsiktiga konsekvenser.

Vi ser fram emot din ansökan!

Intervjuer kommer att hållas den 1-3 mars.

ÖVRIGT
Växjö kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Till bemannings- och rekryteringsföretag eller till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sven Olofsson
0470-410 04, 0470-415 00
Facklig företrädare
0470-410 00
kontaktcenterchef Anna Johansson
0470-414 03
Vision, Ulf Elm
0470-415 64
IT-arkitekt Niklas Hörling
0470-439 87
Jusek Anders Freidh
0470-416 21
Utvecklingschef Anna Karlsson
0470-415 94
Kommunikationschef Annika Svensson Predikaka
0470-79 69 69
ordförande kommunens revisorer Elsa Jönsson
0470-410 60
kommunchef Ove Dahl
0470-413 81

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Växjö kommun, Kommunledning
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 januari 2023
  • Ansök senast: 26 februari 2023

Besöksadress

Västra Esplanaden 18 35112 Växjö
None

Postadress

Box 1222
Växjö, 35112

Liknande jobb


Interim HR Business Partner

Interim HR Business Partner

19 november 2024