HR-strateg inom arbetsmiljö och hälsa till HR-enhet, Primärvården, i Lund

HR-strateg inom arbetsmiljö och hälsa till HR-enhet, Primärvården, i Lund

Arbetsbeskrivning

Gör skillnad. Varje dag.

Vill du vara delaktig i arbetet med framtidens primärvård? Då kan du vara den vi söker!

Vi välkomnar nu dig som vill arbeta med hälso- och arbetsmiljöfrågor och bidra till ett hållbart arbetsliv. Primärvården Skåne har som organisation funnits i snart två år. Efter en omorganisation har vi börjat hitta rätt form för att kunna möta framtidens behov av primärvård och utvecklingen av den nära vården.

HR-enhetens roll är att ge verktyg, stöd och processer inom HR-området som möjliggör och skapar förutsättningar för att Primärvården ska nå sina mål, prioriteringar, värderingar och vision. Vi stödjer våra chefer i arbetsgivarfrågor och skapar rätt förutsättningar för att de ska känna sig trygga i sin roll som ledare. Vår strävan är att vara en naturlig samverkanspart gentemot våra verksamheter i såväl det administrativa som operativa arbetet, men även på längre sikt i det övergripande strategiska arbetet.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna består av både operativt och strategiskt arbete. I ditt uppdrag ingår att tolka och förklara lagar, avtal, policys och riktlinjer inom främst arbetsmiljöområdet och du kommer att vara processansvarig inom arbetsmiljö och hälsa. Du kommer att ha ett nära samarbete med HR-strategen inom arbetsvillkor och lön. Du är en del av förvaltningens HR-ledning och medverkar i olika regionala nätverk och arbetsgrupper. Placeringsorten är Lund, men resor förekommer i tjänsten.

I din roll kommer du bland annat att:
• Vidareutveckla och ta fram rutiner, riktlinjer och strategier för arbetsmiljöarbetet inom förvaltningen.
• Samverka och koordinera ditt arbetsområde inom förvaltningen.
• Ansvara för medarbetarenkät.
• Genomföra partsgemensamma arbetsmiljöutbildningar.
• Följa upp systematiskt arbetsmiljöarbete.
• Leda arbetsgrupper och ansvara för förvaltningens skyddskommitté.
• Ansvara för att följa och implementera Region Skånes policys, riktlinjer och beslut inom ditt område.

Arbetet innefattar även mycket intern och extern samverkan. Du är kontaktperson mot externa aktörer såsom företagshälsovård, Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Du arbetar även nära koncernstab HR och övriga förvaltningar, samt personalorganisationerna i frågor som rör arbetsmiljö och hälsa. Vidare är du sakkunnig rådgivare och utgör ett stöd till chefer, både direkt och indirekt via medarbetarna inom HR, samt till förvaltningsledningen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en lämplig högskoleutbildning såsom exempelvis personalvetare, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Det krävs att du är förtrogen med lagstiftning inom arbetsmiljö och systematiskt arbetsmiljöarbete. Du har erfarenhet av generellt HR-arbete och är van vid att arbeta med HR-frågor, gärna på ledningsnivå. Det är också viktigt att du har erfarenhet av att ge stöd och support till chefer på operativ, men gärna även på strategisk nivå. Vi ser det som självklart att du har goda kunskaper i Officepaketet och allmänt god datorvana.

Har du erfarenhet av att genomföra utbildningsinsatser, riskbedömningar och/eller att leda arbetsgrupper och processer är det meriterande. Likaså är erfarenhet av generellt HR-arbete inom kommunal eller regional verksamhet, särskilt inom arbetsmiljö och hälsa, meriterande. Vidare är det en fördel om du även har erfarenhet inom till exempel likabehandling, arbetsrätt och lön. Därutöver värdesätter vi intresse av och kunskap inom digitalisering.

För att trivas hos oss är du ansvarstagande, analytisk, strukturerad och handlingsinriktad. Det är viktigt för oss att du har en helhetssyn och ett intresse för omvärldsbevakning. Eftersom du förväntas skapa goda relationer med samarbetspartners och kollegor samt leda och skapa engagemang i arbetsgrupper ser vi att du har en god kommunikativ förmåga. Därutöver trivs du med att arbeta självständigt, samtidigt som du gärna tar en aktiv roll och driver processer framåt. Vi är en värderingsstyrd organisation och därför är det viktigt att du delar våra värderingar och agerar i enlighet med dessa. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.

Primärvården Skånes syfte är att skapa god hälsa och bästa möjliga patientupplevelse för alla i Skåne. För hela människan. Genom hela livet. Vi erbjuder hälso- och sjukvård till alla som bor i eller besöker Skåne. Vi ansvarar för de offentligt drivna vårdcentralerna, barnmorskemottagningarna, barnavårdscentralerna samt kvälls- och helgmottagningarna i hela Skåne. I primärvården finns även ungdomsmottagningar, dietistverksamhet, palliativ vård och avancerad sjukvård i hemmet (ASIH), familjecentraler, barnhälsovårdspsykologer, Palliativt utvecklingscentrum, Kompetenscentrum för primärvård och Centrum för primärvårdsforskning (CPF). Vi är cirka 4 300 medarbetare i förvaltningen. Välkommen!

På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Skåne, Primärvården
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 augusti 2020
  • Ansök senast: 22 september 2020

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024