OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
På kommunkontoret arbetar cirka 300 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.
Om oss
Vi på Arbetsgivarenheten erbjuder ett professionellt stöd till förvaltningarna och är kommunkontorets experter inom arbetsrätts- och arbetsmiljöområdet.
Vår enhet utökar nu med ytterligare en HR-strateg inom arbetsmiljö- och hälsa och vi söker dig som är erfaren inom området och vill utveckla arbetet vidare med oss. Vi är ett prestigelöst gäng som hjälper varandra att bli ännu bättre. Vi sitter i moderna lokaler nära Lunds centralstation och vi kombinerar kontorsarbete med distansarbete från hemmet för att möjliggöra goda förutsättningar i tjänsten.
Arbetsuppgifter
Som HR-strateg är du, tillsammans med din kollega, Lunds kommuns processledare inom arbetsmiljö och hälsa. Ni samverkar, koordinerar och bedriver utvecklingsarbete inom området, såväl gemensamt som självständigt. Ni är sakkunniga och experter och agerar rådgivare till HR-organisationen i kommunen. I rollen som HR-strateg kommer du att:
- utveckla rutiner, strategier och nya riktlinjer inom området
- samarbeta och samverka med såväl interna som externa aktörer ex HR-på förvaltningarna, fackförbund eller företagshälsovård
- leda kommungemensamt nätverk inom området
- utbilda HR, chefer och fackliga representanter
- följa upp det systematiska arbetsmiljöarbete
- utveckla verktyg som är stöd till chefer i deras arbetsmiljöarbete
- omvärldsbevaka och hålla dig uppdaterad med lagar och avtal som styr området
- medverka i olika regionala nätverk och arbetsgrupper
I arbetsmiljöarbetet använder vi oss av digitala verktyg såsom Adato respektive Stella och i uppdraget ingår att arbeta för att verktygen följer och stöttar processerna inom området. Arbetet är både strategiskt och konsultativt och dina samarbetsytor är många. Det är en varierande tjänst och även du som är erfaren ges möjlighet utveckling och ökat ansvar.
Vi söker dig som
har akademisk examen exempelvis från PA-programmet, alternativt annan akademisk examen i kombination med relevant arbetslivserfarenhet för uppdraget. Vi vill att du har flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete inom arbetsmiljöområdet. Du har praktisk erfarenhet av att leda, utveckla och tillgängliggöra gemensamma processer på övergripande nivå inom en större organisation. Din bakgrund är inom HR och du har arbetslivserfarenhet av brett konsultativt HR-arbete och du har god kännedom om de lagar och avtal samt processer som styr HR-området.
Har du erfarenhet av strategiskt arbetsmiljöarbete inom offentlig verksamhet är detta meriterande.
Då tjänsten erbjuder många olika kontaktytor är det viktigt att du har god samarbetas- och samverkanskompetens. Du driver självständigt dina processer vidare men bidrar också till enhetens utveckling och möjliggöra lärande för såväl dina närmsta kollegor som andra i organisationen. Du är lyhörd, nyfiken och en god kommunikatör och du anpassar ditt budskap till målgruppen. Tjänsten ställer krav på att du har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Därtill förutsätter vi att du är van användare av Office-paketet och IT-stöd kopplat till HR-arbetet.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en utvecklande tjänst med många samarbetsytor där du ges möjlighet att påverka såväl form som innehåll. Vi månar om varandra, vår arbetsmiljö och hälsa och vi har friskvårdsbidrag, som vi gärna ser att du nyttjar. Här kan du läsa mer om vad Lunds kommun erbjuder dig som anställd: https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare
Om rekryteringen
Vi kommer att erbjuda första urvalsintervjuer digitalt via Teams den 3, 8, 10 juni på förmiddagen samt 14 juni heldag, samt slutintervjuer på plats den 14 -16 juni och vi ber dig därför planera din tillgänglighet.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.