OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli vår nya kollega som tillsammans med oss fortsätter att driva HR-arbetet i Hässleholms kommun.
Vi har höga ambitioner och arbetar professionellt med att ständigt utveckla, implementera och följa upp våra HR-processer.
Det här erbjuder vi dig!
Vi erbjuder dig ett omväxlande och utvecklande arbete där du kommer att jobba både strategiskt och operativt med frågor inom HR-området. Ditt huvudområde kommer att vara inom lönebildning och du kommer även att ha delat ansvar för arbetsrättsliga frågor. Du blir vår expert inom områdena där du arbetar med att förbättra, utveckla, utbilda och omvärlsbevaka. En annan viktig uppgift är att vara ett coachande stöd till chefer samt att bidra till och upprätthålla ett gott samverkansklimat tillsammans med våra arbetstagarorganisationer. Beroende på din erfarenhet och intresse finns möjlighet att till viss del påverka innehållet i tjänsten.
HR-funktionen på kommunledningsförvaltningen ansvarar för att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik som stödjer Hässleholms kommuns mål. I vårt uppdrag ingår att utveckla och ansvara för de gemensamma HR-processerna inom områdena medarbetarskap, ledarskap, kompetens, hälsa och arbetsmiljö samt lön och villkor.
Du kommer vara en del av vårt HR-team som består av sex medarbetare, där din chef är kommunens HR-chef. Här finns en bredd av kompetens, intressen och drivkrafter, vilket gör att vi även lär av varandra. Dina kollegor är stöttande, engagerade och utvecklingsinriktade. För att uppnå ett gemensamt och likartat synsätt finns ett nära samarbete med andra HR-funktioner i kommunen.
Din arbetsplats kommer att vara på Stadshuset i centrala Hässleholm med närhet till både tåg- och bussförbindelser. Hässleholm ligger mitt i Skåne och att pendla hit med tåg går enkelt, du kommer ha möjlighet till distansarbete när verksamheten tillåter.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med start snarast eller enligt överenskommelse.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar.
Vem är du?
Vi söker dig som har:
Erfarenhet av strategiskt arbete inom lönebildning, där du har haft ansvar för till exempel arbetsvärdering, lönekartläggning och löneöversyn.
Flerårig arbetslivserfarenhet inom HR-området på operativ nivå.
Vana av att ge kvalificerat stöd till chefer.
Goda kunskaper om lagar och avtal inom offentlig verksamhet.
Vana av att navigera i olika HR-system.
Högskoleutbildning från programmet för personal- och arbetslivsfrågor eller annan högskoleutbildning (lägst kandidatnivå) som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För att bli framgångsrik och trivas i rollen är det viktigt att du har god helhetssyn, tycker om mixen av operativa och strategiska frågor samt har förmåga att omsätta strategier till handling med en strukturerad och pedagogisk förmåga. Du är trygg och självständig i din yrkesroll, målinriktad och uthållig i dina uppdrag samtidigt som du kan bedöma och lösa uppgifter pragmatiskt när tillfället kräver det. Du har en analytisk förmåga och trivs med att dyka ner i detaljer.
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du är lyhörd och samverkar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål med goda resultat. Din initiativförmåga är god och det är viktigt för dig att ta ansvar för, planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samt att hålla tidsramar.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy.
Övrigt
Intervjuer är inplanerade via Teams 15, 19 och 21 november.
För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till rekryterande chef för vidare information kring hur du ansöker.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar, vilket innebär att den person som bäst matchar kraven erbjuds tjänsten. Välkommen med din ansökan där du bifogar ditt CV!
Om oss
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom strategisk samhällsutveckling, ekonomi, HR, kansli, kommunikation, IT och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
HR-avdelningen har ett helhetsansvar för kommunens arbetsgivarpolitik. Avdelningens uppdrag är att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik som stödjer Hässleholms kommuns mål. Avdelningen består av en HR-enhet och en löneenhet. HR-enheten arbetar med att styra, samordna och stödja förvaltningarnas arbete inom områdena medarbetarskap, ledarskap, kompetens, hälsa och arbetsmiljö samt lön och villkor. Löneenheten ansvarar för systemutveckling och -förvaltning av kommunens HR-system och löneadministration.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf HR-chef Niklas Witt
0157-430098
nås via kommunens växel Fackliga företrädare
0157