HRBP HMS

Arbetsbeskrivning

Granngården är en del av Sveriges historia sedan 1880. Vi är födda på landet och är rotade i det svenska jordbrukssamhället. I över hundra år har vi varit en knutpunkt för svenska bönder. Genom vårt arv har vi en stor kunskap i frågor som rör odling, djur och natur. Vi vill med våra 111 butiker runt om i Sverige och med vår e-handel inspirera och underlätta för dig som vill leva ett Jordnära liv.

Granngården tillhör Felleskjopet, en nordisk koncern belägen i Lilleström, Norge. Granngårdens huvudkontor, även kallat servicekontor, är placerat i Malmö nära Beijers park. Granngården har cirka 800 anställda i hela Sverige, varav ca 70 medarbetare på servicekontoret. Omsättningen är cirka 2,5 miljarder kronor per år.

Är du den vi söker?

Brinner du för att säkra en god arbetsmiljö – och ser vilken påverkan det har på en sund och lönsam verksamhet? Är du väl bevandrad i lagar, regler och best practice på arbetsmiljöområdet? Har du ett pedagogiskt och coachande arbetssätt och trivs i en miljö med många kontaktytor? Söker du en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter och korta beslutsvägar? Då kan du vara vår nya HR business partner inom arbetsmiljö och hälsa (HR BP HMS), varmt välkommen med din ansökan!

Som HR BP HMS på Granngården ingår du i ett HR-team som har ett stort engagemang och en stor vilja att utveckla såväl arbetsmiljöområdet som andra delar av HR-arbetet – och oss själva. Vi ser alla delar av HR-arbetet som en naturlig del av affären och jobbar interagerande med alla delar av företaget. Rollen är helt ny och formas i samråd med dig och oss – söker du rollen vill vi gärna att du presenterar ett konkret förslag vad du ser som prioriterade frågor och åtgärder utifrån rollen för ett företag som Granngården – och hur du skulle vilja arbeta med det!

Vi söker parallellt en HR BP Kompetensutveckling, söker du båda tjänsterna ber vi dig specificera detta i din ansökan.

Ansvarsområde och arbetsuppgifter

Som HRBP Arbetsmiljö och hälsa arbetar du med organisationens systematiska arbetsmiljöarbete i såväl operativt arbete som strategiska projekt och utvecklingsarbete. Du fungerar som ett stöd till chefer och ledare i arbetsmiljöfrågor och bistår vid utredning av olycksfall och tillbud.

Du följer upp mål beskrivna i koncernens strategiplan för arbetsmiljö som naturligt faller under befattningen. Du samordnar, stödjer, utvecklar samt följer upp arbetet med arbetsmiljöfrågor såsom utbildningar, brandskydd, beredskap och säkerhetsskyddsfrågor.

I rollen ingår att:

Se till att skyddsrutiner implementeras och efterföljs.  
Planera skyddsronder och säkerställa att de görs.
Vara företagets kontaktperson mot tillsynsmyndigheter i arbetsmiljöfrågor.
Leda och ge support kring aktuella system på området.
Ansvara för information och utbildning till externa parter och anställda gällande skydds- och ordningsföreskrifter samt arbetsmiljöområdet, i tätt samarbete med vår företagshälsa och andra samarbetspartners.
Ansvara för att göra rapporter och analyser för att säkerställa och planera det strategiska arbetsmiljöarbetet i Granngården
Ordinarie medlem tillsammans med HR-chef i skyddskommitté
Kontaktperson inom arbetsmiljö gentemot fackliga parter
Jobba tätt ihop med övrigt HR-team för att säkerställa en bra leverans
Utveckling och förbättring av våra HR-processer

Du rapporterar till HR-chefen i Granngården AB, och har professionskoppling till HMS-chef i ägarbolaget Felleskjöpet.

Kvalifikationer

Vi söker en HR BP HMS som har lugnet, modet och målmedvetenheten att vilja utveckla vårt arbetssätt. Du är trygg i din kompetens och har en förmåga att tänka nytt och komma med nya idéer och lösningar på olika problem. Du har utbildning på högskolenivå inom arbetsmiljöområdet och/eller HR-området med särskilt fokus på arbetsmiljö. Vi ser även att du har några års erfarenhet från liknande arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av ISO-certifiering på området, kvalitetsarbete eller motsvarande kunskaper. Det är också meriterande om du har erfarenhet av motsvarande roll/liknande arbetsuppgifter inom detaljhandeln.

Då rollen ställer krav på både operativt och strategiskt arbete är det viktigt att du är prestigelös och coachande i ditt arbetssätt och att du verkar för att samverka med många olika kontaktytor inom och utom bolaget.

Som person känner du ett stort ansvar för ditt arbete, du är resultatinriktad och tar gärna initiativ till nya lösningar och utvecklingsarbete. Du är kommunikativ och har en mycket god samarbetsförmåga samt är lyhörd för verksamhetens behov. Du trivs i och drivs av en miljö där mycket händer samtidigt.

Anställningen

Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse, gärna så snart som möjligt, så vänta inte med din ansökan!

Har du några frågor angående tjänsten är du välkommen och maila HR-Chef Ebba Orton;  ebba.orton@granngarden.se  

Välkommen med din ansökan som vi vill ha senast den 16 januari 2022. Vi arbetar löpande med urvalet så kom in med din ansökan så snart som möjligt! Vi tar endast emot ansökningar via länken "Ansök nu" nedan.

För mer information om Granngården och hur det är att jobba hos oss:

https://granngarden.se/jobba-hos-oss

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Granngården AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 december 2021
  • Ansök senast: 16 januari 2022

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024