OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
På boendet kommer ett team arbeta som består av 2 metodhandledare, 1 husvärd, 8 nattjänster och 15 behandlingsassistenter. Vi vill skapa en arbetsgrupp och kultur som är engagerad både i det dagliga arbetet riktat till vår målgrupp och i att utveckla denna nya form av verksamheten framåt. Vi vill ha en arbetsgrupp som stöttar varandra, lyssnar på kollegornas idéer och förslag och som tillsammans ser till att ha en rolig och utvecklande arbetsplats. Vi kommer vara en verksamhet som är under ständig utveckling och vill att du ska bli en del av det.
Har du exempelvis drivit och ansvarat för en mötesplats inom idéburen sektor, eller ansvarat för att hålla ihop en verksamhet eller förening så är detta en tjänst för dig. Som samordnare är du den första personen som boende och professionella möter innanför dörrarna i receptionen. Samordnaren fångar upp de boendes och samarbetspartners frågor, ger information och visar rätt i huset. I tjänsten ingår i att löpande planera och utforma ytorna i huset så de fungerar för de boende, för samarbetspartners inom den idéburna sektorn och från Västra Götalandsregionen. Att utveckla bemötandet och exempelvis hålla i löpande brukarråd ryms även i tjänsten, tillsammans med ett övergripande administrativt ansvar för verksamheten. Vi söker dig som vill bli en del av vår nya verksamhet, i det dagliga arbetet men också som en resurs i vårt utvecklingsarbete. Arbetet innebär även att utveckla arbetet inom skadereduktion och att ansvara för projekt eller bilda nya nätverk med andra professionella aktörer som arbetar med samma målgrupp.
På boendet kommer det att bo personer i olika åldrar mellan 25 till 65 år, med olika bruk av droger och med skilda livshistorier. Det ställer krav på att kunna växla mellan olika strategier och bemötande beroende på vilken person som en ställs inför. Det ställer också krav på verksamheten att hela tiden utvärdera och hitta nya lösningar. I vår verksamhet kommer du inte höra "för att vi alltid gjort så" när du ifrågasätter något. Vi kommer istället diskutera utifrån syftet med vårt arbete och har du en bättre lösning så lyssnar vi på dig. Vi kommer hämta inspiration från andra verksamheter och kommer prioritera tid för utbildningar och studiebesök.
KVALIFIKATIONER
Högskoleutbildning - Krav
Tjänsten kräver socionomexamen eller motsvarande utbildning
Erfarenhet - Meriterande
Det är meriterande om du är utbildad inom MI och LAB, har B-körkort och om du har arbetat inom öppenvård, psykiatri, behandlingshem eller inom idéburen sektor. Utöver detta ser vi gärna att du har följande erfarenheter:
· Flerårig erfarenhet av att arbeta med individer med samsjuklighetsproblematik utifrån individens egenupplevda förutsättningar och behov.
· God kunskap och dokumenterad erfarenhet av att arbeta med genomförandeplaner utifrån delaktighet.
· Kunna vara självständig och drivande i det sociala arbetet och samtidigt se sig som en del av ett team där alla hjälps åt för att skapa en trygg och utvecklande arbets- och boendemiljö.
· God förmåga och vilja till samverkan och att kunna bygga nätverk med interna och externa parter utifrån individens behov. Kunskap och erfarenhet av SIP en förutsättning.
· Kunskaper om Harm Reduction, Motivationsarbete till skademinimering, HLR och Naloxon.
· Vana kring kartläggning av livssituation och att ge samtalsstöd.
· Kunskaper kring hantering av trauma, PTSD och sorg.
· Kunskap om NPF (Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar)
Ett utvecklat lågaffektivt bemötande är en central egenskap för tjänsten. Utöver detta så önskar vi att du är kreativ och lösningsfokuserad och har en vilja att påverka och utveckla verksamheten. Vidare vill vi att du kan arbeta efter krav och riktlinjer men samtidigt behålla ett metaperspektiv och se hur man på sikt kan förändra verksamheten. Du är prestigelös och intresserad av att höra kollegors synpunkter och förslag och du fokuserar på det positiva och har en förmåga att se styrkor och tillgångar hos vår målgrupp.
Bemötande - Krav
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Samarbetsinriktad - Krav
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Kreativ - Meriterande
Du bidrar med nya idéer och perspektiv i arbetsrelaterade frågor samt i situationer som behöver lösas. Du är nyfiken, stimulerar till dialog och ifrågasättande samt har förmåga att se mer än en möjlig lösning.
ÖVRIGT
Det är önskvärt att du innehar B-körkort