Huvudbudgetsamordnare -  utveckla Försvarsdepartementets verksamhet

Huvudbudgetsamordnare - utveckla Försvarsdepartementets verksamhet

Arbetsbeskrivning

Sekretariatet för ekonomisk styrning och ledningsstöd, Försvarsdepartementet

Vill du vara med och bidra till utvecklingen av Försvarsdepartementets verksamhet? Som huvudbudgetsamordnare erbjuds du omväxlande, intressanta och komplexa uppgifter i en central roll med stort ansvar. Tillsammans med drivna och trevliga kollegor bidrar du till utvecklingen av det militära och civila försvaret av Sverige.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som huvudbudgetsamordnare svarar du tillsammans med en kollega för samordningen av Försvarsdepartementets arbete med statens budget. Arbetet innebär att planera, driva, förankra, kvalitetssäkra och utveckla departementets arbete med budgetprocessen samt att arbeta med myndighetsstyrningsfrågor. Du stödjer departementet och enheterna i att skapa en gemensam helhetsbild för utgiftsområdet. 

I rollen ingår att vara expertstöd till departementets enheter i analys av ekonomiska utfall och prognoser, frågor som rör det ekonomiadministrativa regelverket samt i övriga frågor som rör finansiell styrning, resultatstyrning och myndighetsstyrning. Frågor med internationella inslag är också förekommande. Departementets verksamhet växer och förberedelse pågår inför ett Natomedlemskap, vilket innebär anpassning till Natos planerings- och budgeteringsprocesser.

I arbetsuppgifterna ingår att samordna, sammanställa, analysera och bereda underlag samt att vara drivande i budget- och uppföljningsarbetet. Att skyndsamt ta fram underlag och förslag till ställningstaganden i dagsaktuella frågor är också en förekommande uppgift. Arbetet sker i nära samarbete med departementets enheter och politiska ledning, samt med övriga Regeringskansliet, så som Finansdepartementet.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig med relevant akademisk examen och flerårig erfarenhet av arbete inom myndighetsstyrning och budgetsamordning i statsförvaltningen. Du har erfarenhet av att leda och samordna arbetsprocesser. Vidare har du goda kunskaper om den svenska förvaltningsmodellen, den statliga budgetprocessen, finansiell styrning, resultatstyrning samt ekonomiadministrativa regelverket inom statsförvaltningen. Goda kunskaper i Word, Excel och Power Point utgör också ett krav. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

Relevant erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning och budgetsamordning i Regeringskansliet är meriterande. Erfarenhet av kvalificerat stöd till myndighetsledning och arbete i stabsfunktion är också meriterande, såväl som erfarenhet av att bedriva utvecklings- och analysarbete inom sakområdet samt erfarenhet av projektledning eller liknande ledarerfarenheter. Även kunskap om och längre erfarenhet av att arbeta i statsbudgetsystemet Hermes är meriterande.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är tydlig i din kommunikation och har förmågan att tolka och förklara komplexa frågor på ett lättbegripligt sätt. Du är initiativtagande, noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt efterlevnad av dessa. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och intar ett lugnt och stabilt förhållningssätt under stressade situationer. Du tar ansvar för dina uppgifter och planerar, organiserar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har god problemlösande analysförmåga och ser till både detaljer och helhetsperspektivet i ditt arbete.

Övrigt
Vi söker 1-2 medarbetare. Anställning tillsvidare, inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning i Försvarsdepartementet.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Monika Hilding som är tf. enhetschef, på 08-405 15 39. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Tilde Olsson på 08-405 49 45. Fackliga kontaktpersoner är Katja Wahlsten för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 oktober 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Försvarsdepartementet ansvarar för frågor om Sveriges militära försvar samt samordning av det civila försvaret och samhällets krisberedskap.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 september 2023
  • Ansök senast: 1 oktober 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Budgetplanerare vid finansavdelningen

7 november 2023

12 september 2023