OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för lagstiftning om allmän ordning och säkerhet och samhällets krisberedskap (L4), Justitiedepartementet
Har du erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning och är intresserad av organisatoriska frågor och ledarskap? Vill du vara med och bidra till Sveriges morgondag i en dynamisk och omvärldsstyrd verksamhet? Som biträdande enhetschef erbjuder vi dig nästa steg med mer ansvar i en spännande roll med omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som huvudman och biträdande enhetschef på enheten för lagstiftning om allmän ordning och säkerhet och samhällets krisberedskap (L4) är den ena dagen sällan den andra lik och du får en unik möjlighet att kombinera din expertkunskap med förståelse för helheten. Du bidrar till den operativa och strategiska ledningen av enhetens verksamhet och medarbetare. Rent praktiskt vägleder du medarbetare, kvalitetssäkrar underlag och driver utvecklingen av de processer och sakfrågor du huvudmannar inom enhetens ansvarsområde, vilket ofta kräver snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor.
Du utgör ett engagerat bollplank till enhetschefen i frågor om ledning, fördelning, samordning och uppföljning av enhetens arbete, organisation, verksamhet, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. I viss mån driver du även självständigt frågor inom detta område. Som huvudman och biträdande enhetschef får du en unik möjlighet att i händelsernas centrum växla mellan dina olika roller som medarbetare, huvudman, biträdande enhetschef och ersättare för enhetschefen. Enhetschefen har personalansvar för enhetens 24 medarbetare, men du förväntas vid dennes såväl planerade som oförutsedda frånvaro vara beredd att ersätta denne fullt ut i roller som chefskapet i Regeringskansliet bjuder, dvs. ledare, verksamhetsföreträdare och arbetsgivarföreträdare.
Enheten för lagstiftning om allmän ordning och säkerhet och samhällets krisberedskap ansvarar för lagstiftningsfrågor som gäller allmän ordning och säkerhet, bland annat polisverksamhet, internationellt polissamarbete, vapen, säkerhetsskydd och pass samt samhällets krisberedskap samt för förvaltningsärenden som gäller lagen om särskild utlänningskontroll.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du har juristexamen och erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning i Regeringskansliet. Om du redan har arbetat i arbetsledande funktion på annan myndighet än Regeringskansliet är det meriterande, likaså om du har kunskaper som relaterar till enhetens sakområde.
Dina egenskaper
Utöver dina formella meriter och din utpräglade analytiska förmåga är du genuint intresserad av organisatoriska frågor och ledarskap och vill bidra till att skapa engagemang och delaktighet i arbetet för de medarbetare du möter. Rollen ställer höga krav på din förmåga att kunna växla mellan perspektiv och roller och även under tidspress kunna behålla lugn och skärpa, bedöma vad som är "good-enough" och trots svåra frågor våga fatta beslut om vad som är viktigast att prioritera på kort och lång sikt. Du är en självklar lagspelare med hög arbetskapacitet och ett effektivt arbetssätt där din förmåga att organisera och följa upp ditt eget och enhetens medarbetares arbete är utmärkande. Du är noggrann och missar inte de väsentliga detaljerna samtidigt som du har lätt för att lyfta blicken och anpassa dig till omvärlden och förändrade omständigheter. Din smidighet, känsla för kvalitet och vilja att lösa problem på ett konstruktivt sätt gör dig framgångsrik tillsammans med oss.
Övrigt
Tillsvidare anställning med inledande provanställning om sex månader. Uppgiften att vara biträdande enhetschef upphör dock i normalfallet vid enhetschefens frånträde. Nuvarande enhetschefs förordnande löper till och med juni 2024.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer, kontakta Ida Wettervik som är enhetschef, på 08-405 11 87. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Josefine Sjöström Järvinen på 08-405 47 57. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 februari 2021.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35