OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
PrimeComp är ett teknik- och konsultföretag med uppdrag inom energi, industri och infrastruktur. Genom vår kombinerade erfarenhet och unika utbud av teknikområden erbjuder vi tjänster för att skapa lönsamma, innovativa och hållbara lösningar.
Vi arbetar med ledande globala företag inom den privata sektorn, men vi riktar oss också mot den offentliga sektorn. PrimeComp riktar sig främst mot projektledare och teknikkompetenser inom mekanik, elkraft, elektronik, el/automation och inbyggda system.
Uppdragsbeskrivning
Uppdrag som Huvudprojektledare för komplexa anläggningsprojekt innebär att samordna och i vissa fall genomföra komplexa anläggningsprojekt för stamnätets anläggningar. Enligt kundens projektmodell är projektledaren ansvarig för att driva mot projektets mål inom given tids- och kostnadsram. Utifrån ett projektdirektiv (beställning) ska projektledaren ta fram en projektplan som sedan projektet ska följa. Eventuella avvikelser ska föras upp till programledningen via huvudprojektledaren.
För uppdraget så innebär ansvaret för nybyggnation av HVDC-stationer i Sverige men kan även förekomma ett internationellt samarbete mellan olika aktörer. Engelska är därför det primära språket både i tal och skrift. I det internationella samarbetet har kunden huvudansvaret för framtagning av specifikation och upphandling av de HVDC-stationerna.
Som huvudprojektledare i detta uppdrag företräder du vår kund som beställare vilket innebär att du ansvarar för dina ingående projekts tid, kostnad och resultatuppfyllelse samt att delta i kommunikation med externa parter.
Det dagliga arbetet handlar om att leda och styra ditt huvudprojekt med den interna projektgruppen i samverkan med internationella samarbetspartners, med interna och externa intressenter genom projektets olika faser från projektering till entreprenad och överlämning av anläggning till beställaren.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
·leda arbetet i samverkansgruppen mellan de olika aktörerna gällande HVDC-stationerna.
med stöd av Inköpsenheten ta fram upphandlingsdokument, utvärdering av anbud, upphandling samt genomförandet av beslutade investeringar med kontrakterade entreprenör(er).
ekonomiskt prognosarbete.
samordning av tidplaner, målstyrning, rapportering och riskhantering, samt kvalitets-, arbetsmiljö- och miljöuppföljning.
proaktivt hantera risker i projektet enligt vår kunds rutiner.
ta fram beslutsunderlag.
rapportera progress, avvikelse mot tid, kostnad och uppdrag månadsvis och kvartalsvis via rapporteringssystem och till programledaren.
avveckla och utvärdera projektet.
Kompetens & Erfarenhet:
Du skall ha en ingenjörsexamen på master-/civilingenjörsnivå eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
Du skall ha genomgått ESA 14.
Du skall ha gått en Bas-P och Bas-U kurs under de senaste åren.
Du ska ha minst 10 års relevant arbetslivserfarenhet, kopplat till arbetsuppgifterna som beskrivs i avsnitt Uppdragsbeskrivning samt Arbetsuppgifter.
Du skall behärska svenska och engelska i tal och skrift.
Du skall ha minst 3 års arbetslivserfarenhet av projektledning inom el/energibranschen.
Du skall ha minst 10 års arbetslivserfarenhet att i rollen som projektledare driva komplexa projekt inom infrastruktur/samhällsbyggnad/industri/anläggning eller motsvarande.
Du skall ha arbetslivserfarenhet av att delta i upphandling av projektör och/eller entreprenör.
Du skall ha arbetslivserfarenhet av styrning och uppföljning av arbetsmiljö, miljö, (el-) säkerhet och kvalitet.
Du skall ha arbetslivserfarenhet av att tillämpa entreprenadjuridik (till exempel AB 04, ABT 06 eller internationella standardkontrakt som till exempel FIDIC).
Du skall ha arbetslivserfarenhet av att arbeta i ett tvärdisciplinärt projektteam.
Du skall ha minst 5 års arbetslivserfarenhet av intressenthantering, till exempel samarbetsprojekt och samverkan med andra anläggningsägare.
Med projekt/projektledning avses arbete som drivs med stöd av en projektstyrningsstyrningsmodell till exempel PPS, PROPS, PRINCE2 eller XLPM.
Personliga egenskaper
Söker en person med följande personliga egenskaper.
God samarbetsförmåga och initiativförmåga.
Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning.
Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation.
Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende.
Van vid att hantera konflikter.
Arbetar självständigt och målinriktat.
Hög personlig integritet och beslutsförmåga.