OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det händer mycket positivt i Piteå. Befolkningen ökar, stadskärnan utvecklas och flera intressanta utvecklingsprojekt är på gång. Vi söker dig som vill vara med och bygga framtidens Piteå.
Som medarbetare i Piteå kommun har du drygt 4000 kollegor. Kollegor som varje dag arbetar för att göra skillnad i pitebornas vardag och på ett professionellt och trevligt sätt levererar den service de har rätt till. Vi erbjuder dig en trygg anställning med schyssta villkor och förmåner. Vi hoppas att du vill bli en i gänget på Piteå kommun!
För Piteå kommun är utvecklingsarbetet med stöd av digitalisering och automatisering en central och prioriterad del för kommunens ärendeprocess. Som huvudregistrator är du en viktig del i såväl den löpande verksamheten som i det pågående utvecklingsarbetet. Nuvarande huvudregistrator slutar sin anställning och vi söker därför dennes efterträdare. Tjänsten är placerad centralt inom kommunledningsförvaltningens avdelning Styrning och ledning.
Arbetsuppgifter
Som huvudregistrator arbetar du nära kommunledningen och politikerna. Tillsammans med dina kollegor inom avdelningen ansvarar du för att säkerställa att Piteå kommun har en väl fungerande ärendehantering men också att den utvecklas i den riktning som vi önskar. Dina kollegor består av personer med likvärdig bakgrund som dig men här finns också andra kompetenser som berikar samarbetet från centrala funktioner, andra förvaltningar och de kommunala bolagen.
Tjänsten omfattar bland annat följande ansvarsområden:
• Du är ingången till kommunstyrelsen och dess förvaltning där du ansvarar för mottagning av post och inkomna ärenden
• Du säkerställer att handlingar registreras och förbereds för vidare beredning och handläggning
• Du säkerställer att registreringen följer gällande lagstiftning och lokala styrdokument
• Du arbetar med utlämning av allmänna handlingar
• Du har kontakt med allmänhet, media och andra myndigheter
• Du arbetar med råd och stöd i ärendeprocessen och ärendesystemet till andra nämnders registratorer inom ramen för kommunens systemförvaltningsorganisation
• Du är arkivsamordnare för kommunstyrelsen
• Du kan arbeta som nämndsekreterare vid behov
Dessutom kommer du att
• utgöra en viktig del av kommunens signalskyddsorganisation
• fungera som personuppgiftssamordnare för kommunstyrelsen
• genomföra avgränsade utredningsuppdrag
• bistå i olika utvecklingsprojekt inom ärendeprocessen
Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning inom verksamhetsområdet gärna med statsvetenskaplig, samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning eller flerårig erfarenhet av motsvarande uppgifter som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Tidigare erfarenhet från liknande tjänstebefattning är meriterande.
Stor vikt kommer också att läggas vid personlig lämplighet. För att fungera väl i rollen ser vi därför att du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du är beredd att arbeta självständigt och ta ett stort eget ansvar. Du har ett strukturerat arbetssätt, håller god ordning och har förmåga att kunna prioritera och bedöma lämpliga åtgärder. För uppdraget behöver du ha en känsla för service samtidigt som du kan förklara centrala förutsättningar för en väl fungerande ärendeprocess.
B-körkort krävs.
Övrigt
Tjänsten är på heltid och tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse.
Tjänsten är säkerhetsskyddsklassificerad.
Piteå kommun kan erbjuda dig ett intressant och utvecklande arbete! Vi berättar gärna mer vid en intervju.
Välkommen med din ansökan senast 2022-05-15
Vi undanber oss kontakt från andra annonsörer och konsulterande rekryteringsföretag.