Huvudregistrator - ett spännande jobb i en utvecklande miljö!

Huvudregistrator - ett spännande jobb i en utvecklande miljö!

Arbetsbeskrivning

Region Östergötland ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik och regional utveckling i Östergötland.

Vi är en politiskt styrd organisation och länets största arbetsgivare med 13 800 medarbetare. Hos våra medarbetare finns viljan och kraften att göra skillnad. Tillsammans utvecklar vi regionen, varje dag och för livet framåt.

Vi söker nu en ersättare för en av våra huvudregistratorer som går i pension under 2023. Vi söker dig som vill vara med och utveckla Region Östergötlands informationshantering. Tjänsten är placerad vid juridiska enheten på Regionledningskontoret, Region Östergötlands strategiska koncernövergripande ledningsfunktion. Vi erbjuder ett omväxlande arbete med stort eget ansvar och goda möjligheter till kompetensutveckling. För oss är det självklart att det ska finnas en bra balans mellan arbete och privatliv.

Den juridiska enheten ger operativt och strategiskt stöd inom juridik, politisk ärendehantering och diarieföring till politisk ledning, regiondirektör, funktioner för strategisk styrning och ledning samt Region Östergötlands övriga verksamheter.

Arbetsbeskrivning

Vi är just nu i en spännande utvecklingsfas i och med införandet av ett nytt digitalt diarie- och ärendehanteringssystem och söker någon med intresse och engagemang för att delta i detta arbete.

I rollen som huvudregistrator vid funktionen ingår att arbeta med strategiska frågor kring diarieföring och hantering av information såsom att ge stöd och rådgivning till verksamheter och handläggare om hur allmänna handlingar ska hanteras, att sprida kunskap om regelverket som styr regionens informationshantering, att bistå med expertkompetens i olika projekt och regionens utvecklingsarbete, att verka som controller för att kvalitetssäkra informationshanteringen, att aktivt bidra i förbättrings- och utvecklingsarbete. och tillvarata andras kunskap samt att utveckla, förvalta och kvalitetssäkra administration och processer inom informationshantering.

Rollen kräver även att du utför vissa löpande registratorsuppgifter som t.ex. hantering av inkomna handlingar, arkivering, diarieföring av handlingar och utlämnande av allmänna handlingar.

På sikt kan rollen utvecklas till att innefatta även annan handläggning av ärenden som förekommer inom den juridiska enheten.

Utbildning och erfarenhet

Vi vill att du som söker tjänsten har eftergymnasial utbildning, gärna inom arkiv- och informationshantering, offentlig förvaltning, statsvetenskap eller liknande. Du ska ha grundläggande kunskap om offentligrättsliga lagar och regelverk, såsom tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen samt förvaltningslagen. Kunskaper i kommunallagen är meriterande.

Du ska ha goda kunskaper i att hantera diarieföringssystem och grundläggande kunskaper i Officepaketet. Du ska behärska diarieföring, som t.ex. hantering av inkomna handlingar, arkivering, registrering och utlämnande av allmänna handlingar i teori och praktik.

Det är mycket meriterande med praktisk erfarenhet av sekretessprövning och utlämnande av allmän handling och meriterande med genomförd utbildning eller fortbildning i ärende- och dokumenthantering. Det är dessutom meriterande om du har erfarenhet av att hålla utbildningar samt har tidigare erfarenhet från utvecklingsarbete, såsom framtagande av rutiner, deltagande i processarbete och liknande arbetsuppgifter.

Vi ser gärna att du har erfarenhet från offentlig verksamhet, gärna från större politiskt styrd organisation med komplexa organisations- och beslutsstrukturer.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. I samband med anställningen genomförs en säkerhetsprövning som bland annat innefattar registerkontroll och säkerhetssamtal.

Personliga egenskaper

Som person är du serviceinriktad och har förmåga att arbeta noggrant och strukturerat. Du förutsätts kunna arbeta självständigt och vara flexibel i att prioritera och växla mellan olika arbetsuppgifter. Du är intresserad av förbättrings- och utvecklingsarbete. I rollen möter du människor i olika sammanhang och du behöver därför vara kommunikativ, lätt att samarbeta med och lyhörd för olika situationer och behov. Du agerar på ett sätt som bidrar till att skapa förtroende internt och för Region Östergötland.

Varmt välkommen in med din ansökan! Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid.

Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Östergötland har upphandlade avtal.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Juridiska enheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 juli 2022
  • Ansök senast: 29 augusti 2022

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024