OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Region Östergötland ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik och regional utveckling i Östergötland. Vi är en politiskt styrd organisation och länets största arbetsgivare med 13 800 medarbetare. Hos våra medarbetare finns viljan och kraften att göra skillnad. Tillsammans utvecklar vi regionen, varje dag och för livet framåt. Vi söker nu en ersättare för en av våra huvudregistratorer som går i pension vid årsskiftet. Vi söker dig som vill vara med och utveckla Region Östergötlands informationshantering. Tjänsten är placerad vid juridiska enheten på regionledningskontoret, Region Östergötlands strategiska koncernövergripande ledningsfunktion.
Vi erbjuder ett omväxlande arbete med stort eget ansvar och goda möjligheter till kompetensutveckling. För oss är det självklart att det ska finnas en bra balans mellan arbete och privatliv. Den juridiska enheten ger operativt och strategiskt stöd inom juridik, nämndadministration och diarieföring till politisk ledning, regiondirektör, funktioner för strategisk styrning och ledning samt Region Östergötlands övriga verksamheter. Vid enheten finns två huvudregistratorer som är placerade direkt under chefsjuristen som även är enhetschef för den juridiska enheten. Det finns flera registratorer placerade på andra enheter vid regionledningskontoret samt i den övriga verksamheten.
Arbetsbeskrivning
Som enhetens registrator arbetar du, tillsammans med övriga registratorer vid regionledningskontoret, med hantering av regionledningskontorets ärendeflöde, vilket innefattar diarieföring av inkomna uppgifter och handlingar, kvalitetsgranskning av registreringar samt sekretessprövning och utlämning av handlingar till allmänheten.
Vi är just nu i en spännande utvecklingsfas i och med införandet av ett nytt digitalt diarie- och ärendehanteringssystem och söker någon med intresse och engagemang för att delta i detta arbete.
I rollen som huvudregistrator ingår även att arbeta med strategiska frågor kring diarieföring och hantering av information, exempelvis att verka som dokumentcontroller för att kvalitetssäkra ärendehanteringen, utbilda och handleda inom diarieföring och närliggande arbetsuppgifter, aktivt bidra i förbättrings- och utvecklingsarbete, samt att arbeta med att utveckla processer och arbetssätt inom regionens registratorsfunktion.
På sikt kan rollen utvecklas till att innefatta även annan handläggning av ärenden som förekommer inom den juridiska enheten.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som behärskar registratorsuppgifter som till exempel hantering av inkomna handlingar, arkivering, registrering och utlämnande av allmänna handlingar i teori och praktik.
Du ska ha grundläggande kunskap om offentligrättsliga lagar och regelverk, såsom tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen samt förvaltningslagen. Kunskaper i kommunallagen är meriterande. Du ska ha goda kunskaper i att hantera diarieföringssystem och grundläggande kunskaper i Officepaketet.
Vi tror att du har eftergymnasial utbildning som dokumentcontroller/registrator eller motsvarande alternativt relevant gymnasial utbildning i kombination med erfarenhet inom yrkesrollen. Vi ser gärna att du har erfarenhet från offentlig verksamhet, gärna från större politiskt styrd organisation med komplexa organisations- och beslutsstrukturer.
Det är mycket meriterande med praktisk erfarenhet av sekretessprövning och utlämnande av allmän handling och meriterande med genomförd utbildning eller fortbildning i ärende- och dokumenthantering. Det är dessutom meriterande om du har erfarenhet av att hålla utbildningar samt har tidigare erfarenhet från utvecklingsarbete, såsom framtagande av rutiner, deltagande i processarbete och liknande arbetsuppgifter.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. I samband med anställningen genomförs en säkerhetsprövning som bland annat innefattar registerkontroll och säkerhetssamtal.
Personliga egenskaper
Som person är du serviceinriktad och har förmåga att arbeta noggrant och strukturerat. Du förutsätts kunna arbeta självständigt och vara flexibel i att prioritera och växla mellan olika arbetsuppgifter. Du är intresserad av förbättrings- och utvecklingsarbete. I rollen möter du människor i olika sammanhang och du behöver därför vara kommunikativ, lätt att samarbeta med och lyhörd för olika situationer och behov. Du agerar på ett sätt som bidrar till att skapa förtroende internt och för Region Östergötland.
Anställning och information
Uppdragets omfattning är 100 %. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering Linköping.
Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Enhetschef Charlotte Rydberg, 010-103 76 31.
Fackliga företrädare för:
Vision är Lotta Dahl, 010-103 23 96.
SACO är Håkan Hultberg, 010-103 05 19.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 6 juni 2021. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid. Tjänsten har ID-nummer 20210815.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som Region Östergötland inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Region Östergötland
Kontaktpersoner på detta företaget
Malou Lindberg, Verksamhetschef
0705-22 80 91
Lisbeth Furberg, Vårdenhetschef
010-103 80 88
Asta Lindström, Vårdenhetschef
010-103 80 08
Susanna jangerot,
Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef
010-1031232
Sigbritt Willers, Vårdenhetschef
010-1036791
Maria Renström, Vårdenehtschef
010-1036278
Helena Wintland, Vårdenhetschef
010-1043948
Björn Thyrberg, Vårdenhetschef
010 104 39 48