Huvudsekreterare till EU-programmet Botnia-Atlantica

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en serviceinriktad kunskapsmyndighet som arbetar för Västerbottens utveckling och framtid. Myndigheten är en regional del av den svenska statsförvaltningen - med uppdrag att verka för att nationella mål får genomslag i länet, att samordna olika samhällsintressen, och att följa och till regeringen rapportera tillståndet i länet. Länsstyrelsens uppgifter omfattar bland annat samhällsplanering, natur- och miljövård, regional tillväxt, klimat- och energifrågor, landsbygdsfrågor och krisberedskap.

Länsstyrelsen arbetar strategiskt för en långsiktigt ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar utveckling, ett starkt näringsliv och företagande. För tillgänglighet, trygghet och service för alla och med miljömålen i fokus. Länsstyrelsen ska uppfattas både som professionell och pålitlig, oberoende och trovärdig och samtidigt som en hjälpsam myndighet. Vårt gemensamma fokus ska alltid vara att utgå från dem vi är till för.
Arbetsplatsen har för närvarande 240 medarbetare. Landshövdingen är myndighetens chef.
Vår vision lyder: Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!



ARBETSUPPGIFTER
Botnia-Atlantica är ett gränsregionalt EU-program som sträcker sig över Österbotten, Mellersta Österbotten och Södra Österbotten i Finland, Västerbotten, Västernorrland och Nordanstigs kommun i Sverige samt Nordland fylke i Norge. Syftet med programmet är att stärka den öst-västliga dimensionen genom att öka samarbetet över landsgränserna inom ett antal utpekade områden.

Förvaltande myndighet som har det övergripande ansvaret för programmet är placerad på Länsstyrelsen i Västerbotten (Umeå). Tjänsten som huvudsekreterare finns på sekretariatet som organisatoriskt ligger under Förvaltande myndighet. Vid sekretariatet i Umeå arbetar tre personer inklusive huvudsekreteraren. Sekretariatet har också ett kontor på Österbottens förbund i Vasa där en person arbetar. Det finns även personal vid Nordland fylke som arbetar med sekretariatsuppgifter gentemot de norska projektdeltagarna. Huvudsekreteraren är stationerad i Umeå. Nu går vår huvudsekreterare i pension och vi söker därför efter en ny huvudsekreterare!

Beskrivning av arbetsuppgifter:
Sekretariatets uppgifter kan sägas vara uppdelade i två block; projektadministration samt information och rådgivning. I projektadministrationen ingår beredning av ansökningar, projektuppföljning och rapportering. I information och rådgivning ingår presentationer vid informationstillfällen och vid utbildningstillfällen samt projektrådgivning. Handläggarna representerar sekretariatet i Övervaknings- och Styrkommittén samt vid andra tillfällen som t ex vid konferenser. Alla handläggare (inklusive huvudsekreteraren) bereder ärenden, gör uppföljningar av projekt och arbetar med informationsspridning.

Huvudsekretararen är en av handläggarna vid sekretariatet med den skillnaden att huvudsekreteraren har det övergripande ansvaret för sekretariatets arbete och sköter kvalitetskontrollen av handläggningen och följer upp programstatus. Tjänsten kan beskrivas som en samordnande roll. Huvudsekreteraren leder sekretariatsmöten samt en del andra möten som till exempel samordningsmöten med andra finansiärer inför att projektbeslut ska tas.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha universitetsutbildning inom lämpligt område som till exempel statsvetenskap, kulturgeografi etc. Kunskaper inom ekonomi är meriterande. Du har gärna erfarenhet av arbete inom andra EU-program alternativt kunskap om Interregprogram. Du ska behärska engelska och kunskaper i det finska språket är meriterande. Vi värdesätter att du arbetat i en internationell miljö och har kunskap om det aktuella programområdet.

Personliga egenskaper som vi värderar högt är att du är duktig administratör, att du är ordningsam/noggrann och intresserad av att till exempel se till att underlag till rapporter är korrekta. Du är lyhörd och har lätt att arbeta med andra (inkluderande), kan arbeta och driva frågor självständigt och har god förmåga i tal och skrift. Du är van att leda möten, tydlig i din kommunikation och duktig på att tala inför mindre och större grupper.

ÖVRIGT
Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet som är fri från all diskriminering.
Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.
Observera att en tjänsteansökning är en inkommen handling och kan därmed inte behandlas konfidentiellt.
Ange ditt löneanspråk.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Kennet Johansson
010-225 44 81
Lars Björkelid SACO, Hanna Sundén ST, Gunnar Rob
010-225 40 00 (vxl)
Enhetschef Kennet Johansson
010-225 44 81
Samordnare Anne-Louise Lindqvist
010-225 44 90
Programdirektör vid Förvaltande myndighet Jenny Bergkvist
010-225 44 73
Programdirektör Jenny Bergkvist
010-225 44 73
Verksamhetsledare Landsbygdsutveckling Marika Linder
010-225 44 89

Sammanfattning

Besöksadress

90186
None

Postadress

None
Umeå, 90186

Liknande jobb


Vikariat - Ekonom för administration av EU-projekt till KI

Vikariat - Ekonom för administration av EU-projekt till KI

7 oktober 2024

3 september 2024

Kontrollant av EU-medel

Kontrollant av EU-medel

27 oktober 2023