OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Om Hyres- och arrendenämnden
Hyres- och arrendenämnderna är förvaltningsmyndigheter med domstolsliknande uppgifter inom Sveriges Domstolar.
Hyresnämnderna prövar vissa hyres- och bostadsrättstvister mellan hyresgäster och hyresvärdar respektive mellan bostadsrättsinnehavare och bostadsrättsföreningar samt medlar i övriga sådana tvister. Arrendenämnderna har motsvarande arbetsuppgifter i arrendetvister.
På nämnden finns fyra enheter som handlägger alla typer av ärenden men med viss geografisk fördelning sinsemellan. Hyres- och arrendenämnden i Malmö har f.n. 12 anställda och finns i moderna lokaler i Hovrättens hus, ca 10 minuters gångväg från Malmö centralstation.
Nämndens verksamhetsområde omfattar Skåne och Blekinge län, mer om oss finns på
https://www.domstol.se/hyres--och-arrendenamnden-i-malmo/
Arbetsuppgifter
Som nämndhandläggare ingår du i första hand i en enhet med ett hyresråd och ytterligare handläggare vars uppgift är att avgöra ärenden på ett rättssäkert sätt. Din huvudsakliga uppgift är att bereda ärenden, föra protokoll vid sammanträden och besiktningar samt kommunicera handlingar med parter och ombud.
Du kommer även att utföra administrativa arbetsuppgifter såsom tex hantering av inkommande post och e-post, registrering av nya ärenden samt arkivering av ärenden efter avslut.
Som medarbetare på nämnden är du vidare med och upprätthåller nämndens serviceskyldighet mot allmänheten vilket innebär att lämna information om nämndens verksamhet på telefon och till besökande.
Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar.
Anställningen är förenad med tjänsteresor.
Kvalifikationskrav
Du ska ha minst treårig teoretisk gymnasieutbildning. Eftergymnasiala studier, gärna med administrativ eller juridisk inriktning, är meriterande.
Erfarenhet av domstols- och myndighetsarbete eller annat administrativt arbete i privat sektor värdesätts.
Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och vara van vid digitala verktyg och arbetssätt.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Du ska kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha ett lösningsfokuserat arbetssätt. Eftersom tjänsten innebär mycket kontakter både externt och internt där människor kan befinna sig en utsatt situation är det viktigt att du har ett gott bemötande synonymt med respekt och ödmjukhet inför uppgiften.
Du ska kunna arbeta självständigt men också vara en ”lagspelare” med förmåga att samarbeta över "gränser", detta då vi som mindre myndighet är beroende av att hjälpa varandra vid behov med en grundinställning av att våra ärenden är vårt gemensamma ansvar. Anställningen ställer höga krav på ansvarskänsla, noggrannhet, förmåga att ta initiativ och kunna prioritera bland arbetsuppgifter.
Nämnden eftersträvar mångfald bland de anställda när det gäller kön, ålder och kulturell bakgrund.
Vi erbjuder dig
Genom att arbeta hos oss får du värdefull erfarenhet av frågor och tvister kring hyresrätt och arrenderätt. Du som redan arbetar som handläggare i allmän domstol eller allmän förvaltningsdomstol kan genom att specialisera dig inom våra rättsområden få mer kvalificerade berednings- och protokollföraruppgifter.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.