OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Hyres- och arrendenämnden
Hyres- och arrendenämnderna är statliga myndigheter med domstolsliknande uppgifter inom Sveriges Domstolar.
Hyres- och arrendenämnderna prövar vissa hyres- och bostadsrättstvister mellan hyresgäster och hyresvärdar respektive mellan bostadsrättsinnehavare och bostadsrättsföreningar samt medlar i övriga sådana tvister. Arrendenämnderna har motsvarande arbetsuppgifter i arrendetvister.
På nämnden i Malmö finns fyra enheter som handlägger alla typer av ärenden men med viss geografisk fördelning sinsemellan. Hyres- och arrendenämnden i Malmö har f.n. 12 anställda och finns i moderna lokaler i Hovrättens hus, ca 10 minuters gångväg från Malmö centralstation.
Nämndens verksamhetsområde omfattar Skåne och Blekinge län, mer om oss finns på
https://www.domstol.se/hyres--och-arrendenamnden-i-malmo/
Arbetsuppgifter
Hos oss får du som nämndhandläggare varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en spännande och för samhället viktig verksamhet. Tillsammans med andra ser du till att nämndens arbete utförs på ett opartiskt och effektivt sätt.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är bland annat att upprätta förslag till handläggningsbeslut, föra protokoll vid sammanträden och besiktningar samt bevaka frister och expediera beslut. I ditt arbete förekommer dagligen kontakter med parter, ombud, myndigheter och andra personer som söker kontakt med nämnden. Du kommer även att hantera post och e-post, registrera ärenden och arkivera ärenden efter avslut.
Som nämndhandläggare kommer du att tillsammans med ditt närmsta arbetslag arbeta nära nämndens jurister (hyresråd) med att handlägga olika typer av ärenden rörande arrenden, hyresrätter och bostadsrätter.
Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar.
Arbetet är förenat med resor till nämndens övriga sammanträdesorter
Vi söker dig som
Vi söker dig som är noggrann och som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till övriga kollegor och bidrar med din kompetens och ditt engagemang till gruppens gemensamma arbete såväl som till hela verksamheten. För att trivas hos oss behöver du ha en väl utvecklad förmåga att bemöta olika slags människor, lösa varierande arbetsuppgifter och hantera olika arbetssituationer. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Du ska ha lägst treårig gymnasieutbildning och det kan vara meriterande om du även bedrivit eftergymnasiala studier.
Meriterande är om du arbetar eller har arbetat med handläggning av mål eller ärenden inom domstol eller på en statlig myndighet. Du är en van datoranvändare och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg. Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.
Hyres- och arrendenämnden eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper
Vi erbjuder dig
Genom att arbeta hos oss får du värdefull erfarenhet av frågor och tvister kring hyresrätt och arrenderätt. Du som redan arbetar som handläggare i allmän domstol eller allmän förvaltningsdomstol kan genom att specialisera dig inom våra rättsområden få mer kvalificerade berednings- och protokollföraruppgifter.
Anställningsvillkor
Nämnden tillämpar individuell lönesättning. Anställningen är på heltid och inleds med provanställning i sex månader.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.