OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Om Hyres- och arrendenämnden
Hyres- och arrendenämnderna är statliga myndigheter med domstolsliknande uppgifter inom Sveriges Domstolar.
Hyresnämnderna prövar vissa hyres- och bostadsrättstvister mellan hyresgäster och hyresvärdar respektive mellan bostadsrättsinnehavare och bostadsrättsföreningar samt medlar i övriga sådana tvister. Arrendenämnderna har motsvarande arbetsuppgifter i arrendetvister.
På nämnden i Malmö arbetar fyra hyresråd, sex handläggare, en registrator och en administratör. Vi har kansli i moderna lokaler i Hovrättens hus, ca 10 minuters gångväg från Malmö centralstation.
Nämndens verksamhetsområde omfattar Skåne och Blekinge län, mer om oss finns på
https://www.domstol.se/hyres--och-arrendenamnden-i-malmo/
Arbetsuppgifter
Registratorns huvudsakliga arbetsuppgifter är att registrera nya ansökningar i ärendehanteringssystemet Vera, bevaka myndighetens e-postlåda, hantera brevledes och digital post samt beställningar av allmänna handlingar. Du ska även expediera handlingar och beslut, hantera överklaganden och vid behov handlägga nämndens ärenden.
I arbetsuppgifterna ingår även diarieföring av allmänna handlingar i diarieföringssystemet W3D3, svara för kontakten med nämndens intresseledamöter, arkivarbete samt andra administrativa uppgifter, bl.a. svara på frågor från allmänheten om nämndens verksamhet via telefon och e-post.
Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar.
Vi söker dig som
Vi söker dig som har minst gymnasieutbildning och erfarenhet från administrativt arbete. Det är en fördel om du har arbetat i offentlig förvaltning och har kunskap om hantering av allmänna handlingar, bevarande- och gallringsregler och ärende- och diariehanteringssystem. Mycket god datorvana krävs.
Du är van att arbeta med digitala verksamhetssystem och uttrycker dig mycket väl på svenska, både muntligt och skriftligt.
Som registrator arbetar du med alla medarbetare och funktioner på nämnden och ditt arbete lägger grunden för att ärenden kan handläggas på ett effektivt och rättssäkert sätt. Du måste därför vara strukturerad och noggrann vad gäller dina arbetsuppgifter samt kommunikativ och flexibel i ditt förhållningssätt mot kollegor. Du har förmågan att se helheten och arbetar bra både självständigt och i grupp. Viktigt är att du vill arbeta i en roll som ger dig möjlighet att kombinera återkommande arbetsuppgifter med insatser för att utveckla och kvalitetssäkra verksamheten.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Ett intressant och samhällsviktigt arbete och en arbetsplats med engagerade kollegor. Hos oss får du värdefull erfarenhet av frågor och tvister kring hyresrätt, bostadsrätt och arrenderätt. Du som redan arbetar med registrering och andra administrativa arbetsuppgifter i allmän domstol eller allmän förvaltningsdomstol kan även få möjlighet att specialisera dig inom våra rättsområden och få mer kvalificerade arbetsuppgifter.
Anställningsvillkor
Nämnden tillämpar individuell lönesättning. Anställningen är på heltid och inleds med provanställning i sex månader.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer att ske löpande och därmed kan tjänsten komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.