OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall (nedan nämnden) handlägger ärenden från Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län.
Nämnden är en förvaltningsmyndighet med rättskipande uppgifter och fungerar ungefär som en domstol för vissa tvister som gäller hyra, bostadsrätt och arrende. Om en tvist inte kan prövas kan nämnden medla i sakfrågan, dvs försöka få parterna att förlikas.
Nämnden försöker ständigt utveckla sina arbetsformer för att uppfylla högt ställda krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi eftersträvar ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts.
Nämnden är samlokaliserade med Sundsvalls tingsrätt och Rättshjälpsmyndigheten och har gemensam chef, budget och administrativ enhet. Sammanlagt är det ett drygt 50-tal medarbetare vid de tre myndigheterna.
Nämnden består i dag av två handläggare och två hyresråd. En av våra handläggare ska börja en ny tjänst och vi söker nu en ersättare.
Arbetsuppgifter
Som handläggare vid hyres- och arrendenämnden kommer du att bereda nämndens ärenden. Du kommer bl a ha som uppgift att bevaka och registrera inkommande handlingar, boka och kalla till sammanträden, vara första kontakten med allmänheten samt expediera nämndens beslut.
Du kommer även vid behov täcka upp vid tingsrättens och Rättshjälpsmyndighetens registratorsfunktion.
Arbetet innebär många kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Arbetet är ansvarsfullt och innefattar självständigt beslutsfattande i förberedelsearbetet och protokollföring vid nämndens sammanträden.
Arbetet sker i nära samarbete med hyresråden och din handläggarkollega.
Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten krävs att du har minst 3-årig gymnasieutbildning och det är meriterande om du är utbildad paralegal. Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som handläggare vid en hyres- och arrendenämnd och med registratorsuppgifter.
Du ska kunna uttrycka dig väl i svenska språket, både skriftligen och muntligen. Du ska vara beredd på att arbeta med en helt digitaliserad ärendehantering.
Anställningen ställer höga krav på gott omdöme, ansvarskänsla, noggrannhet och servicekänsla. Eftersom vi är en liten myndighet med få medarbetare behöver du kunna se helheten, ha lätt för att samarbeta i ett arbetslag men även kunna arbeta självständigt. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Nämnden är en modern och öppen arbetsplats med engagerade medarbetare och vill gärna ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att hållas löpande under rekryteringen
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.