OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Familjebostäder tar vi inte bara omsorgsfullt hand om våra drygt 19 000 bostäder. Vi erbjuder även ett bekvämt och bekymmersfritt boende med hög grad av service. Dessutom bidrar vårt arbete och olika satsningar till Göteborgs Stads utveckling. Vi söker därför dig som tycker om vårt uppdrag och vår vision; Vi skapar morgondagens boende - tryggt, trivsamt och klimatvänligt, tillsammans med göteborgarna.
Familjebostäder är en del av Framtidenkoncernen som ägs av Göteborgs Stad. Läs mer på www.familjebostader.se
ARBETSUPPGIFTER
Till vår hyresadministrationsgrupp söker vi en kollega. Familjebostäders intäkter består av våra hyresgästers hyror. Gruppen ansvarar tillsammans för avisering/debitering av hyror, inbetalningar, registervård i fastighetssystemet, bokföring, avstämningar och bokslut. Detta sker såväl på månatlig basis som årsvis.
Alla former av hyresförändringar och debiteringar administreras och hanteras av gruppen. Det kan bland annat röra sig om individuell debitering (IMD) av varmvatten samt hyresförändringar och rabatter i samband med ombyggnadsprojekt etc. Ansvaret för bolagets hyresfordringar ligger även det på hyresadministrationsgruppen, men kravhanteringen sköts av en extern part.
Kontakt och dialog med våra med hyresgäster är en viktig del av arbetet. Även om bolagets kundservice hanterar de flesta av hyresgästärendena.
Som hyresadministratör har du också kontinuerlig dialog och samarbete med andra kollegor inom organisationen så som uthyrningen, ombyggnadsgruppen och självklart kollegor inom förvaltningen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker främst dig som har praktisk erfarenhet av hyresadministration. Du har ekonomisk gymnasieutbildning med goda kunskaper i redovisning genom minst ett par års praktisk erfarenhet inom redovisning då du arbetat med bokföring, avstämningar och bokslut Det är meriterande om du har någon ekonomisk påbyggnadsutbildning.
Inom ekonomi och hyror är det viktigt att det blir rätt så du behöver vara en noggrann person. För att teamet och vår hyresadministrationsprocessen ska fungera behöver du vara ansvarsfull och självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter och uppdrag i processen. Samtidigt behöver du även vara flexibel för att stödja och hjälpa dina kollegor när det behövs.
Samarbete tycker vi är viktigt och vi söker dig som tycker som oss. Tillsammans i arbetsgruppen kommer vi ytterligare att utveckla arbetet inom hyresadministration.
Kontakt och dialog med hyresgäster är en del av arbetet så du behöver vara både serviceinriktad och besitta ett stort mått av social kompetens. Med förmåga i samtalen vara tålmodig och lyhörd för att ibland även kunna hantera lite mer utmanande samtal.
Vi använder fastighetssystemet Fast2 och ekonomisystemet Agresso så om du har erfarenhet av dessa system är det självklart värdefullt.
Du talar och skriver svenska obehindrat och kan kommunicera på engelska. Behärskar du något annat språk är det ett plus.
ÖVRIGT
Hyresadministrationen ingår i bolagets ekonomiavdelning som totalt består av 25 medarbetare inom ekonomi, it, juridik, kontorsservice m.m. Redovisningschefen är chef för hyresadministrationen.
Vi strävar efter att utveckla och effektivisera våra processer. Att ta tillvara systemens utvecklingsmöjligheter och vad digitaliseringen i övrigt kan innebära är viktigt. Inte minst ur hyresgästernas perspektiv där vi har höga mål för vår kundnöjdhet.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av personlighetstest och på slutkandidat gör vi en bakgrundskontroll.
Familjebostäder är utsedda till ett av Sveriges Karriärföretag 2021 och 2022! Hos oss är stämningen trivsam och ambitionen hög. Vi erbjuder ett utmanande och ansvarsfullt arbete i ett expansivt företag som tillhör Sveriges största bostadskoncern. Som en del av staden arbetar vi aktivt för att bidra till att Göteborg ska bli en jämlik och hållbar stad. Så vill du jobba med något som är viktigt på riktigt? Sök då tjänsten som hyresadministratör hos oss!