Hyresekonom

Arbetsbeskrivning

Bostadsbolaget har närmare 25 000 hyresrätter fördelade över Göteborgs alla stadsdelar. Det gör oss till en av Göteborgs största hyresvärdar och en viktig del av samhälls- och stadsutvecklingen.
Tillsammans är vi runt 370 personer som jobbar på Bostadsbolaget. De flesta jobbar ute i våra bostadsområden närmast våra hyresgäster, medan andra jobbar som stödfunktioner på huvudkontoret. Hos oss finns fler än 20 olika yrken representerade, men oavsett yrkesroll arbetar vi alla mot samma mål – att skapa goda och trygga boendemiljöer tillsammans med våra hyresgäster och andra samarbetspartners.
Vår verksamhet präglas av hållbarhet, socialt ansvarstagande och ett stort kundfokus. Vi arbetar aktivt med våra värderingar och vill att våra medarbetare ska tycka det är roligt att gå till jobbet. Vi tror också att det går alldeles utmärkt att förena arbetsliv och privatliv. Vi arbetar med realtidsmätningar för att säkerställa en god arbetsmiljö på samtliga arbetsplatser. Våra medarbetare omfattas av både kollektiv- och tjänstemannaavtal.
Bostadsbolaget är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för en hållbar stad, öppen för världen.

ARBETSUPPGIFTER
Till vårt huvudkontor på Storgatan i Göteborg söker vi nu ytterligare en hyresekonom med stort intresse för systemadministration.
I rollen som hyresekonom är du ett stöd för verksamheten i hyresfrågor. Du kommer att ingå i ett team bestående av fyra hyresekonomer och tillsammans ansvarar ni för avstämning av hyres- och kundreskontra för koncernens samtliga fyra bolag. Du rapporterar till debiteringschef.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Stötta organisationen i hyresdebiteringsfrågor
• Administration och underhåll av vårt fastighetssystem Fast2
• Utveckling och tester inför versionsuppgradering i Fast2
• Hyresinbetalningar, beställning och bevakning av hyreskörningar
• Autogirohantering
• Genomföra årliga- och löpande hyresändringar efter renoveringar
• Hantering och debitering av individuell mätning el-, varm- och kallvatten (IMD)
• Bokföring
• Moms- och indexhantering
• Avstämning vid månadsbokslut
• Delaktig i bolagets och Framtidskoncernens årliga bokslutsarbete
• Hantering av InExchange


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Minst treårig högskoleutbildning inom ekonomi, offentlig förvaltning eller motsvarande med inriktning mot redovisning/juridik
• Flera års erfarenhet av liknade tjänst där du självständigt administrerat hyresavtalsförändringar och hyreshöjningar
• Mycket goda systemkunskaper och ett intresse för att utveckla och administrera fastighetssystem
Det är meriterande om du har erfarenhet från offentligt styrd organisation. Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav. Vi ser gärna att du har goda kunskaper i moms och har hanterat IMD. Det är även meriterande om du har erfarenhet från Fast2, Agresso, Excel och Access.
Som person beskrivs du som självgående, lösningsfokuserad och proaktiv. Du har lätt för att kommunicera, samarbeta och skapa goda relationer med dina kollegor både på ekonomiavdelningen och i övriga bolaget samt i koncernen. Du skapar struktur i ditt arbete och har en god analytisk förmåga. Du har ett intresse av att ständigt utvecklas och hålla dig uppdaterad på de senaste nyheterna inom redovisning- och hyresjuridik.

ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via vår webb och rekryteringsportal. Du ansöker via länken i annonsen. Vi ser gärna att du kommer in med din ansökan så snart som möjligt då vi löpande kommer att göra urval och kalla till intervjuer.

Bostadsbolaget erbjuder en arbetsmiljö som präglas av delaktighet, öppenhet och inflytande över den egna arbetssituationen. Vi ska ge våra medarbetare goda förutsättningar till ett hållbart arbetsliv genom att arbeta hälsofrämjande och skapa en god balans mellan arbete och fritid. För oss är det viktigt att du som medarbetare trivs, utvecklas och känner sig engagerade över de resultat som vi uppnår tillsammans.

Framtidenkoncernen arbetar för att erbjuda ett hållbart arbetsliv och vara en inkluderande arbetsplats där människors olikheter tas tillvara, där medarbetare ska känna en hög grad av tillhörighet och där alla kan vara sig själva.

Som ett steg i att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen gör vi en bakgrundskontroll på slutkandidat.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , Bostadsbolaget
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2022
  • Ansök senast: 3 januari 2023

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024