OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och påverka utvecklingen av det framtida Örebro?
Vi söker en bostadshandläggare/hyreshandläggare till Lokalförsörjningsenheten! Lokalförsörjningsenhetens uppdrag är att tillhandahålla lokaler och bostäder för Örebro kommuns behov. Vi söker dig som är intresserad av planering och administration i hyresfrågor – både övergripande och på detaljnivå.
Om tjänsten
Tjänsten innefattar ca 50 % hyresadministration från ax till limpa – du upprättar, tecknar, registrerar, bevakar och genomför debitering av kommunens hyresavtal. Inom rollen förväntas du delta i nätverk och tillsammans med din arbetsgrupp ta fram processer, riktlinjer och avtalsmallar för verksamheten. I tjänsten ingår även hantering av abonnemang, leverantörsfakturor, uppsägningar med mera. Tjänsten innebär många kontakter med både interna och externa parter och kräver att du är bra på att kommunicera samt är serviceinriktad och strukturerad.
Resterande 50 % avser bostadsplanering där du kommer att vara första kontakt för kommunala verksamheter och hyresvärdar när det gäller bostadsärenden. Du ansvarar för att ha god kontroll på verksamheters behov av bostäder, samt tillsammans med strateg upprätta och förverkliga planer över hur behoven ska tillgodoses med både inhyrning och egen regi. Som bostadsplaneraren innebär arbetet dagliga kontakter med såväl våra egna förvaltningar och kommunala bolag som privata hyresvärdar. Du kommer att vara inriktad mot särskild bostadsförsörjning vars uppgift är att fördela bostäder till särskilda målgrupper inom Social Välfärd samt Vuxenutbildning och arbetsmarknadsnämnden.
Du ska även driva utvecklings- och kvalitetsarbete i bostadssociala ärenden. Vi vill att du har intresse av processinriktade arbetsflöden där du drivs av en vilja att förenkla, förnya och förbättra.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvara för avtalshantering (både inhyrda och uthyrda avtal)
• löpande hantera grundläggande ekonomiska, juridiska och praktiska frågor kopplade till våra avtal
• dagligen ha externa och interna kundkontakter samt nära samarbete med dina kollegor
• tätt samarbete med kommunens inkassoavdelning
• ansvara för registrering och uppdatering av uppgifter i fastighetssystemet
• sköta debitering, fakturahantering, avtalsbevakning
• vara första person ut mot verksamheterna på förvaltningsnivå, vara sammankallande i samarbetet mellan de verksamheter som hanterar övergångsbostäder/sociala hyreskontrakt
• arbeta med kommungemensamma processer för olika bostadsrelaterade frågor som exempelvis hantering av övergivet bohag, störningsärenden, skuldhantering etc.
• följa upp bostadsfrågan i statistik och förmedla den informationen till olika myndigheter och instanser
Kompetenskrav
• tvåårig YH-utbildning inom fastighetsförvaltning
• minst två års erfarenhet från kommunal verksamhet
• erfarenhet av arbete med Pythagoras och Raindance
• minst två års erfarenhet av administrativt arbete inom fastighets- och hyresadministration
• erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystemen W3D3 och Artvise
Som person är du engagerad, noggrann och flexibel. Du håller en hög servicenivå och är öppen och positiv. Du är van att ha flera saker på gång samtidigt och har viljan att lära dig och fördjupa dig inom ditt område. Du har lätt för att samarbeta och är kommunikativ i tal såväl som skrift. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med alla typer av kunder, samt skriftligen kan dokumentera det som verksamheten kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• grundläggande kunskaper i ekonomi
• kunskaper inom fastighets/hyresjuridik
• kunskaper inom system som hanterar fastighetsadministration, t.ex Vitec
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Lokalförsörjningsenheten tillhör förvaltningen Stadsbyggnad och består av 20 medarbetare där enhetschefen tillsammans med planerare och strateger, hyresadministratörer, avtalscontroller och en lokalförsörjningscontroller samverkar och ansvarar för kommunens översiktliga lokalplanering. Nu behöver vi komplettera teamet.
Stadsbyggnad ansvarar för översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadmiljöinvesteringar, markförsörjning och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, fastighetsbildning, GIS och kartframställning.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 15 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67