Hyresrådgivare/socialsekreterare ekonomienheten

Arbetsbeskrivning

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd. Vi ansvarar även för budget- och hyresrådgivning, skuldsanering, vissa arbetsmarknadsåtgärder, serveringstillstånd samt dödsboanmälningar. Vissa verksamheter bedrivs också tillsammans med andra kommuner och flertalet insatser som erbjuds tillhandahålls av olika entreprenörer.

Vi söker socialsekreterare/hyresrådgivare till ekonomi- och arbetsmarknadsenheten. Du kommer att arbeta strategiskt med hyresrådgivning, i syfte att förhindra vräkningar. Detta sker genom att på ett mycket tidigt skede och på olika sätt bedriva uppsökande verksamhet när information nått socialtjänsten att någon riskerar att bli vräkt (p g a hyresskuld och/eller störningar i boendet). Arbetet innebär rådgivning om hyres-/budgetfrågor till den boende och kontakter med fastighetsägare, kronofogde, socialsekreterare och andra myndigheter för att förhindra att vräkning fullföljs.

Du ska vara socionom eller ha annan högskoleutbildning som är relevant för arbetet, t.ex. beteendevetare, jurist, socialpedagog eller liknande. Du ska ha förmåga att skapa ett förtroendefullt klimat med såväl klienter som fastighetsägare.

Dina egenskaper som är viktiga för att lyckas med uppdraget är initiativförmåga, självständighet, strukturerad och beredd att arbeta med stort ansvar.

Du bidrar till att leda utvecklingsarbetet i linje med Solna stads politiska mål. Tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänsten är meriterande.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med positiv stämning och god sammanhållning. Vi bryr oss om varandra och har ett tillåtande och öppet arbetsklimat. Som medarbetare får du:


• Rimlig ärendemängd och välutvecklad metodik som ger dig möjlighet att arbeta kvalitativt med förändringsarbete
• Tillgänglig och stödjande arbetsledning och korta beslutsvägar
• God tillgänglighet till stöd och insatser såsom konsultläkare, rehab handläggare, arbetsfrämjande insatser och samverkan med Kompetensförvaltningen
• Regelbunden extern handledning
• Samlokaliserade enheter och nära till andra samverkanspartners
• Moderna lokaler i Solna Business Park, med närhet till bra kommunikationer
• Goda möjligheter till relevanta externa och interna utbildningar, t.ex. inom MI och nätverksarbete
• Flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling
• Friskvårdsbidrag

Varaktighet: Heltid. Tillsvidare.

Då intervjuer kommer att ske löpande är du välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 5/1-2017.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Parvin Banisadr 08-746 3462 eller sektionschef Marcus Ingemarsson 08-746 3457.


Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 december 2016

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024