OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss på Oskarshamns kommun får du möjlighet att utvecklas i din yrkesroll. Oskarshamns kommun utsågs 2016 till en av de 50 mest spännande arbetsgivarna inom offentlig sektor. Det är våra egna medarbetare som har gett oss högt betyg, framför allt för att vi har kreativ arbetsmiljö med spännande och meningsfulla jobb. Vi får också högt betyg för att vi är goda kollegor som skapar trivsel på arbetsplatsen.
Oskarshamn har ett urstarkt näringsliv med energifokus, ett fantastiskt kust- och inland och ett rikt kultur- och fritidsliv.
Individ och Familjeomsorgen (IFO) är ett av fem områden inom Socialförvaltningen. Inom IFO arbetar vi aktivt med hemmaplanslösningar och att ge stöd och service till våra brukare. Vi samverkar i många frågor med landstinget, olika myndigheter och kommuner i Kalmar län. Vi lever i en föränderlig värld där våra verksamheter ständigt behöver ses över för att den enskilde ska få det så bra som möjligt.
ARBETSUPPGIFTER
Som IFO-chef har du ett totalansvar för kommunens individ- och familjeomsorg där alla delar är viktiga. Det ansvaret ger dig möjligheter att påverka och utveckla vår socialtjänst i ett nära samarbete med kollegor och politiker, främst socialnämnden och dess arbetsutskott. Korta beslutsvägar och den mindre kommunens överblickbarhet är något som du får hos oss.
Du ansvarar för personal, arbetsmiljö och budgeten inom IFO. Du gör uppföljningar så att vi arbetar mot uppställda mål och fattade beslut med de tillgängliga resurser och förutsättningar som ges och finns i verksamheten.
Du ingår i socialchefens ledningsgrupp där vi vill att du bidrar med att utveckla socialförvaltningens organisation så väl som att vara ett bollplank i flertalet frågor.
Ett annat arbetsområde är juridiska frågor och aktuell lagstiftning. Du behöver vara väl påläst så att du vet vilka lagar och regler som vi har att följa samtidigt som det kan bli aktuellt att företräda området i eventuella rättsprocesser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, beteendevetare eller har en annan akademisk bakgrund som arbetsgivaren anser lämplig. Att du sedan tidigare har arbetat i en politiskt styrd verksamhet, där förändringar ständigt sker, tror vi är en förutsättning. Likaså har du en god erfarenhet av personal- och budgetansvar men även en erfarenhet av myndighetsutövning när det gäller individ– och familjeomsorgen.
I dig ser vi en person som har erfarenhet av att ha arbetat i ledande position med ett tydligt ledarskap och som vill driva förändrings- och förbättringsarbeten med organisationens bästa för ögonen. Att handleda, stötta upp men även utveckla medarbetarna ser vi som en självklarhet i ditt jobb.
Flexibel, stresstålig och strukturerad är andra viktiga egenskaper som vi ser att du har. Att skapa goda och hållbara relationer är ingen svårighet för dig.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningsintervjuer kan komma att hållas under rekryteringstiden så välkommen in med din ansökan.
ÖVRIGT
Körkort klass B är ett krav.
Vi har rökfri arbetstid.
Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Kontaktpersoner på detta företaget
Harriet Hveen Hugosson
0491-88 608
Martina Johansson
0491-76 47 83
Olof Svensson,
0491-88950
Britt Wyckman
0491-88927
Madelene Walett
0491-764629
Sektionschef Anne Borgenäs
0491-764772
SSR Helena Johansson
0491-88637
Vision Ann Holgersson
0491-76 46 43
Sektionschef Anne Borgernäs
0491-76 47 72.
Sektionschef Olof Svensson,
0491-88950