IKT-samordnare till Sektor lärande

IKT-samordnare till Sektor lärande

Arbetsbeskrivning

Tjänsten som IKT-samordnare tillhör administrativa enheten på Sektor lärande. Administrativa enheten är en stödfunktion som arbetar med uppdrag inom administration, IT/IKT, utredning, tillsyn och planering. Enheten består idag av 14 medarbetare och leds av administrativ chef.

Inom Sektor lärande pågår ett intensivt arbete med utveckling av digitalisering. Sektor lärande är inne i en fas med många intressanta processer såsom vidareutveckling av G Suite, lärplattform, dokumentations- och beslutsstöd, digitala examinationsformer, digitala läromedel, E-tjänster etc.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att tillsammans med övriga IKT-samordnare på Sektor lärande vara spjutspets inom området och driva utvecklingen och användningen av befintliga och kommande IT-system.

I uppdraget som IKT-samordnare ingår att
- ansvara för systemförvaltning, licenshantering, integrationer och utveckling av våra system
- kravställa, beställa och göra uppföljningar gentemot leverantörer och konsulter för aktuella system och programvaror, exempelvis G-Suite, Unikum, Procapita, Skola24
- användaradministration, dokumentation och rutiner, statistikuttag, felsökning och problemlösning
- genomföra avrop och upphandlingar samt sköta och samordna inköp av gemensamma programvaror samt digitala lärverktyg för elever (en-till-en)
- ansvara för övergripande administration och rutiner gällande elevers digitala lärverktyg (en-till en)
- tillhandahålla support, användarstöd och rådgivning till verksamheterna
- stötta verksamheterna i frågor rörande personuppgiftsbehandling (GDPR)
- leda och driva nätverk för nyckelpersonsgrupper och genomföra utbildning av användare
- omvärldsbevaka och fånga upp verksamheternas behov och initiera utveckling av system, rutiner och processer
- samverka med kommunens centrala IT-enhet
- ta fram beslutsunderlag.

KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning inom relevant område, exempelvis systemvetenskap eller motsvarande. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och kunskap i något eller några IT-system inom vårt verksamhetsområde.

Du kommer att både arbeta självständigt och tillsammans med andra. Som person är du strukturerad och har lätt att anpassa dig till nya situationer, har god analytisk förmåga, och gillar problemlösning. Du kommer att ha ett nära samarbete såväl internt som externt vilket ställer höga krav på samarbetsförmåga och bemötande. Du är tydlig i din kommunikation och kan utrycka dig väl i tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad med god förmåga att förbättra och utveckla IKT som ett led i verksamhetsutvecklingen.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Sektor lärande
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 februari 2021
  • Ansök senast: 4 mars 2021

Liknande jobb


Produktägare

Produktägare

31 oktober 2024