OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Job Posting End Date / last application date:
2023-11-17Välkommen till LKAB Logistik! Varje år fraktar LKAB cirka 27 miljoner ton järnmalmsprodukter via Malmbanan till hamnarna i Narvik och Luleå. LKAB logistikområde består av hamnarna i Luleå och Narvik samt Malmbanan som drivs av LKAB Malmtrafik. På logistik är vi totalt ca 500 medarbetare och finns i Narvik, Kiruna, Svappavaara, Malmberget samt Luleå. Just nu söker vi dig som har erfarenhet av att arbeta med import och export av varor, och som är redo att axla rollen som ansvarig för tullfrågor inom LKAB.
Om tjänsten:
I tjänsten som ansvarig för tullfrågor inom LKAB ingår att bevaka regelverk och lagstiftning inom tullområdet och tillse att LKAB har fungerande rutiner på plats. I ditt uppdrag ingår det att ha regelbunden kontakt med både interna kunder och externa parter såsom speditörer och Tullverket. Detta är ett arbete som innebär att du får arbeta med många olika arbetsuppgifter:
Hantering av vilka konsulter/leverantörer LKAB ska använda för tullhantering samt uppföljning av dessa
Ägarskap och förvaltning av de system som används för tullhantering.
Samordna, leda och utveckla tullverksamheten inom LKAB, så som att utveckla tullfunktionen för hela LKAB och kvalitetssäkra rutinerna.
Övervaka att alla aktiviteter inom tullverksamheten följer lagar, förordningar, instruktioner och gällande policy inom LKAB
Du kommer tillhöra LKAB:s logistik verksamhet och ingå i stabsfunktionen Verksamhetsstöd. Inom stabsfunktionen Verksamhetsstöd har du din närmsta chef samt fem kollegor som arbetar inom ekonomi, miljö, arbetsmiljö, verksamhets- och kvalitetsutveckling. Verksamheten sträcker sig från Kiruna i norr till Luleå i söder vilket möjliggör en flexibilitet av stationeringsort.
Tjänsten är på dagtid med möjlig stationering i Kiruna, Malmberget eller Luleå.
Dina kvalifikationer:
För att vara aktuell för tjänsten krävs det att du har arbetslivserfarenhet och utbildning inom tull samt kunskap om internationella och nationella lagar samt kunskap i aktuell tullkodex. Kanske arbetar du som Import & Export Administratör, Customs Operations Specialist eller Speditör?
Att vara kommunikativ och lösningsfokuserad är viktigt i rollen då tjänsten innebär många interna och externa kontakter. En förutsättning för uppdraget är att du är noggrann och strukturerad då arbetet kräver hantering av många olika typer av dokument vid transporter.
B-körkort och god datorvana krävs.
För vår arbetsgrupp är det viktigt att ha ett inkluderande klimat där alla känner sig välkomna och vi ser därför fram emot de nya tankar, idéer och synsätt som Du har med dig. Precis som LKAB i övrigt så eftersträvar vi mångfald och en jämn könsfördelning.
Övrig information:
Bakgrundskontroll kan komma att genomföras i rekryteringsprocessen.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till Sektionschef Ann-Katrin Sormunen tfn: 070-342 10 71. Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 2023-11-17
Fackliga kontaktpersoner:
Kiruna/Svappavaara
Sakari Alanko, Unionen, 0980-725 08
Ingegerd Kyrö, Ledarna, 0980-710 50
Peter Johansson, Akademikerföreningen, 0980-718 79
Malmberget/Luleå
Katarina Paganus, Unionen, 0970-762 98
Annika Taavoniku, SACO-klubben, 0970-795 32
Annica Kaati, Ledarna, 0970-767 65
We Offer
Our unique operations require employees with unique knowledge. Regardless of the position, we help and support one another – across departmental and organizational boundaries – throughout the group. It is important to us that you want to contribute to the warm and inclusive culture that is the basis for our success. We are all driven by a strong commitment and want to create value for our customers. We like challenges and welcome new ideas. We build trust by taking responsibility, and with us safety always comes first. Our values are thus Commitment, Innovation and Responsibility. In addition to becoming part of our broad organization with plenty of opportunities for learning and development in your day-to-day work, we offer all employees an attractive range of benefits.
At LKAB, we value and strive for diversity and gender balance within the departments. Apply by clicking the link at the top of the page. Attach a personal cover letter and your CV. Interviews and selections take place on an ongoing basis, so do not wait to submit your application. We're looking forward to hearing from you!
Other Information
Be AWARE that if you are a current employee or contingent worker within LKAB you don't fill out the application at this site, please log on to your Workday account and apply through "Find Jobs" Thanks!
Prior to recruitment, LKAB has taken a position on recruitment channels and marketing. We avoid all contact from media marketers, recruitment sites and the like.