IMY rekryterar administrativa handläggare

IMY rekryterar administrativa handläggare

Arbetsbeskrivning

Vi är stolta över vår historia. 1973 var Sverige först i världen med en dataskyddsreglering och inrättade myndigheten Datainspektionen. Uppdraget var, då som nu, att värna skyddet av personuppgifter och medborgarnas integritet. Under 2018 förstärktes det rättsliga skyddet för den personliga integriteten genom EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Den 1 januari 2021 bytte vi, efter regeringsbeslut, namn till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Namnbytet markerar ytterligare uppdraget att verka för att skydda medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten.Som administrativ handläggare på IMY ingår du i ett team med flera administratörer och registratorer och ni har en central roll i myndighetens administrativa processer och ärendehantering. Du och dina kollegor inom den administrativa enheten arbetar med myndighetens arkivarie, våra verksjurister och övriga medarbetare på myndigheten. Du utgör ofta den första kontakten med myndigheten i våra nya ärenden och du har därför mycket externa kontakter med privatpersoner, företag, organisationer, journalister och andra myndigheter som kontaktar IMY via myndighetens telefon och mail.

Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för myndighetens e-postlåda och för öppning och fördelning av inkommande post och e-post, utlämnande av allmänna handlingar, diarieföring och viss arkivering.

Du förbereder inkomna ärenden så att de är klara för beredning av våra jurister. Du arbetar också med sekretessprövning, expediering av beslut och du sänder material till domstol när beslut överklagas.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har gymnasiekompetens och några års erfarenhet av liknande administrativa arbetsuppgifter. Du är van att arbeta med dator och telefon som arbetsverktyg. Du har lätt för att uttrycka dig i telefon och via e-post och kan anpassa ditt budskap så att motparten förstår oavsett om du kommunicerar med våra medborgare eller andra myndigheter runt om i Europa. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Vi förutsätter att du är en van datoranvändare med goda IT-kunskaper. Du arbetar obehindrat med office-paketet och det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete i elektroniska ärendehanteringssystem, särskilt Platina.

Har du erfarenhet av administrativt arbete och ärendehandläggning på domstol eller annan myndighet är det meriterande. Det är även meriterande om du har arbetat i kundtjänst eller liknande. Är du dessutom van att kommunicera på både svenska och engelska via både telefon och mail är även det meriterande.

Dina personliga egenskaper
Som person är du ansvarstagande och noggrann. Du har en utpräglad känsla för service och trivs i en roll med stor variation i både tempo och arbetsbelastning. Du är effektiv och flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du prioriterar och omfördelar dina arbetsuppgifter beroende på hur arbetsdagen och gruppens förutsättningar ser ut.        

IMY befinner sig i en intensiv utvecklingsfas och det är därför viktigt att du kan organisera och genomföra ditt arbete på ett effektivt sätt även vid hög arbetsbelastning. Du driver ditt arbete framåt med stort engagemang. Du trivs bra i arbete tillsammans med dina kollegor och samarbetar på ett utvecklingsorienterat och konstruktivt sätt. Du är resultatinriktad, når uppsatta mål och håller tidplaner med god kvalitet i dina resultat.

Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, tydlig och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer, även via telefon och i dina kontakter via e-post.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten
Tjänsten är organisatoriskt placerad på den administrativa enheten. Du arbetar i ett väl sammansvetsat team och i nära samverkan med dina kollegor på hela myndigheten. Du rapporterar till enhetschefen som ingår i myndighetens ledningsgrupp.

Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsterna är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsskyddsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning av dessa befattningar kan fattas.

Anställningarna är tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Frågor om tjänsten
För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna


• Administrativ chef Karin Malmborg, 08-657 61 29,
• HR-administratör Evelina Spännar, 08-657 61 02 eller
• Facklig företrädare Inger Wadman, 08-657 61 93

Hur ansöker jag?
Sista dag för ansökan är den 26 maj 2021. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se.

Någon form av färdighetstest eller personlighetsanalys kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på myndighetens anslagstavla och IMYs hemsida under lediga jobb.

Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

 
Om IMY
IMY arbetar för att skydda medborgarnas alla personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer. Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter. Vi påverkar även lagstiftningen.

Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen. Vi arbetar även för att kreditupplysning och inkassoverksamhet ska bedrivas på ett korrekt sätt.

Vi erbjuder dig som medarbetare en arbetsplats som präglas av utveckling och ett öppet klimat, kompetenta och engagerade kollegor och ett erfaret, utforskande ledarskap. Vi arbetar enligt värdeorden tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle, där vi tillsammans värnar den personliga integriteten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Integritetsskyddsmyndigheten
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2021
  • Ansök senast: 26 maj 2021

Liknande jobb


Paralegal

Paralegal

29 oktober 2024

24 oktober 2024

24 oktober 2024

Abion söker Paralegal

Abion söker Paralegal

23 oktober 2024